Brev
jeg er ikke kommet mig over skilsmissen
Hej brevkasse.
jeg er en pige på 16 år og da jeg var 13 år blev mine forældre skilt. jeg synes det var en forfærdelig svær periode, fordi min mor gik fra min far og min far græd næsten hver gang mig og min søster var hos ham. jeg kunne ikke have styr på min skole oven i alt det rod og jeg bestemte mig for at bo hos min mor og kun se min far hver anden weekend.
jeg valgte min mor fordi der var mest styr på tingene hos hende da min far stod med et hus der skulle sælges og han var ret ustabil. nu er det 3 år siden og jeg har mistet mit forhold til min far. jeg ser ham en gang om måneden cirka og jeg føler han stadig bebrejder mig for den gang jeg tog et valg og mig og min søster flyttede med min mor.
nu har jeg det samme syn på min far som min mor har, fordi hun har påvirket mig. jeg føler et had til ham. selvom det var min mor der lavede rag i vores kernefamilie. hvad skal jeg gøre og er jeg en urimelig over for min far? jeg føler mig dum og sårbar som 16 årig, at jeg stadig har det skidt over det. .
knus datter
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit meget præcise brev. Der er ikke noget at sige til, at du har følelser i klemme. Ser man helt firkantet på det, så kan man sige, at du er gået fra, at have en far til næsten ikke at have en far og den lille del af din far, der er tilbage, ved du ikke, hvad du skal stille op med. Det må gøre ondt!
Når jeg læser dit brev, så er der et par ting, som hele tiden undrer mig lidt. Jeg håber, du vil være med på at stille dig selv nogle spørgsmål, for måske at kunne blive klogere på, hvad du kan gøre. De spørgsmål, som jeg stiller nu, kan du prøve at stille dig selv, men husk at det er spørgsmål, det er altså ikke udsagn om, hvordan du har det – det er dine svar til gengæld.
Spørgsmål: Hvad hader jeg min far for? Savner jeg ham? Bebrejder han mig for mit valg, eller savner han faktisk mig, men kan ikke finde ud, af hvordan han skal håndtere det? Hvad bebrejder jeg ham for? Hvad kunne jeg godt tænke, at min far gjorde for mig nu? Hvad kunne jeg selv gøre for min far, som også ville være rart for mig?
Når du stiller dig selv spørgsmålene så prøv at skrive svarene ned og tag dig endelig god til det!
Jeg synes, det lyder som om, at du er rigtig ked af, at du ikke ser din far, eller at din far ikke er den, du ønsker han skal være. Er det rigtigt læst af mig? Jeg forestiller mig også, at det må være rigtigt svært for dig at se ham, fordi det må minde dig om, det du synes, du mangler.
Hvis du vælger at afprøve spørgsmålene, så kan de måske hjælpe dig til, at få et mere præcist billede af dine følelser for din far. Jeg vil ikke udelukke, at det kan komme til at gøre ondt på dig, men det kan faktisk måske også gøre dig glad, fordi svarene i sig selv, kan hjælpe dig med at håndtere dine følelser.
Jeg ville så gerne rådgive dig til at få talt med din mor om det. Men du skriver, at hun også hader ham, og så er jeg ikke sikker på, at det kan hjælpe dig. Har du talt med din søster om det? Nu ved jeg jo ikke, hvor meget yngre end dig hun er. Hvis ikke det er en mulighed, har din far så eventuelt noget familie, som du kunne prøve at tale det igennem med? På en eller anden måde, så tænker jeg, at det gerne skal ende ud i, at du får talt med din far om det.
Vi mennesker kan være rigtig dårlige til at løse konflikter, når der er følelser i klemme. Voksne er desværre ikke altid særlig meget bedre til det end børn. Det er en af grundene til, at vi skal passe utrolig meget på med at tro, at vi ved hvad andre tænker, tror og føler.
Hvis vi tager din far som et eksempel, så har du en oplevelse af, at han bebrejder dig for, at I er så lidt sammen. Det er en mulighed, at du har ret. Men så længe i ikke har fået talt om det, så er der mange andre muligheder. Han kan være ked af at I ikke ses, måske bebrejder han sig selv for det, men aner ikke hvordan han skal få det sagt til dig. Han kan være stresset over noget helt andet, som måske slet ikke har med dig at gøre. Han kan savne så meget, at han bliver helt lammet af frygt for at miste den sidste del af dig… Men uanset hvad vi tror som mennesker, så er vi -efter min mening - nødt til at sætte os ned og få talt tingene igennem, hvis vi ønsker at forstå hinanden.
Hvis det ikke er muligt for dig, at tale med andre om det ,som jeg har foreslået, så kunne du måske overveje, at skrive et brev til din far og forklare ham hvordan du har det, hvad du kunne ønske dig og hvad du selv vil gøre..?
Jeg er ikke sikker på, at jeg har svaret ”nok” på dit brev. Hvis det er rigtigt, så er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at skrive på chatten - http://www.bornetelefonen.dk/.
Med kærlig hilsen BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.