Brev
Jeg er bange for at mine forældre er ved at blive skilt.
Hej…
Mine forældre har i en lang periode været uenig om hvor vi skal holde jul.
De skendes og diskutere meget.
Jeg går tit ind på mit værelse, fordi jeg ikke kan lide at høre på at de skendes.
Jeg hørte dem her den anden dag, de sagde/spurgte hinanden om de bare skulle give op og blive skilt.
Nu frygter jeg helt vildt hvad der sker.
Mit marit har altid været at blive et skilsmisse barn. Hvad kan jeg gøre og kan jeg overhovedet gøre noget. Det hele virker så uvirkeligt og jeg kan slet ikke forstå hvad der måske kommer til at ske.
KNUS….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er rigtig godt, at du skriver til BørneTelefonen. Det er ikke nemt at være 13 år, og stå med alle de bekymringer, du har lige nu. Dine forældre har det også svært, men det ændrer ikke på, at de selvfølgelig har et ansvar for dig.
Det ansvar har de svært ved at magte helt godt lige nu. Du skriver, at de skændes og diskuterer meget, og også har talt om at blive skilt. Det er bestemt ikke nogen nem situation for dig at være i.
Når voksne mennesker bliver sure på hinanden og skændes eller diskuterer, kan de godt “komme til” at sige nogle ting, som de egentlig slet ikke mener.
Måske du kender det fra dig selv? At man bliver sur, og siger noget som man måske fortryder bagefter. Det er muligt at dine forældre måske har gjort det, og faktisk slet ikke ønsker at blive skilt.Jeg tænker, om det kunne være en mulighed for dig, at fortælle dine forældre om din bekymring? Fortæl dem at du har hørt dem tale om skilsmisse, og at det har gjort dig nervøs for hvad der vil ske?
Jeg forstår godt din bekymring. Den skal du ikke gå rundt med alene. Derfor synes jeg det vil være godt, hvis du vælger at tale med dine forældre om det, så de ved hvordan du har det og forhåbentlig kan tale med dig om tingene. Hvis du synes det er svært at tale om, kan det måske være en hjælp at skrive det til dem i et brev?
Måske har du brug for lidt ideer til, hvordan du kan starte sådan et brev? Måske kan denne guide hjælpe dig med at komme igang? Guide: skriv det til nogen
Når du har talt med dine forældre, kan det være, at du har endnu flere tanker om skilsmisse – måske fordi din mor eller far ikke kan give dig et klart svar. Jeg ved fra andre unge, at det  kan så føles som en hjælp at tale med en voksen fra Børnenes Skilsmissetelefon
Hvis du ringer til BørneTelefonen på 116 111, sidder der også en rådgiver klar til at tale med dig. Måske har du nogle spørgsmål, som du ikke ønsker at dele med dine forældre. En rådgiver hos BørneTelefonen vil også kunne fortælle dig om Familiehuset, som er det sted, hvor man som barn kan få støtte og hjælp, hvis ens forældre skal skilles. Du er meget velkommen til at ringe. Så hjælper de dig videre.
Jeg håber, at du snarest får talt med dine forældre. Så ved din mor og far, at du bekymrer dig om deres skænderier, som du ikke kan undgå at høre. På den måde kan de tage deres del af ansvaret for, at alle i familien har det bedst muligt i denne svære periode.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Kærlig hilsen BørneTelefonen