Brev
Hvordan ska jeg sige det
Hej jeg er en pige på 13 der har det virkelig svært, jeg har nogle problemer med hvordan jeg ska sige til mine forældre at jeg ik har det så godt. Jeg græder hver nat uden de ved det, mine venner siger at jeg ska sige det til dem men de ved ik hvor svært det er. Jeg er Bange for hva de vil sige til det og de vil bliver sure eller ligglade. Hva ska jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år.
Mange tak for dit brev herind til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at fortælle, hvordan man har det. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har haft modet til at skrive herind for hjælp.
Du skriver i dit brev hertil, at du græder hver nat. Det lyder svært. Ingen skal gå rundt og have det så skidt, at de græder hver nat. Derfor er det også rigtig godt, at du nu har fundet modet til at tale med nogen om det.
Jeg kan fortælle dig, at du langt fra er den eneste, som synes det er svært at fortælle om det, der er svært. Nogle er i tvivl om de tør åbne op og bede om hjælp. Andre er i tvivl om problemet er stort nok. Der er også nogle, der er bange for at blive afvist eller måske få skæld ud – det lyder som om, at det også er noget af det, der fylder i dig.
Man kan let komme til at tænke, at man bare må klare problemet selv. Men du har altid brug for andre mennesker. Og du er sej, hvis du tør at bede om hjælp!
Hvis man går alene med sine svære tanker, kan de nemlig vokse sig større. Hvis man derimod deler dem med nogen, kan man ofte få lidt mere ro indeni. Derfor kan det være en rigtig god idé at snakke med nogen om det man oplever. Mon det er noget du kan genkende fra andre situationer?
Netop det her med at fortælle noget svært, kan fungere rigtig godt i et brev. Mon det også kunne være en mulighed for dig at skrive et brev til dine forældre? I brevet kunne du måske skrive, at du er bange for, at de vil blive sure og ligeglade, men at du virkelig har brug for, at de tager dig alvorligt og hjælper dig. Hvad tænker du mon om den mulighed?
Jeg giver dig her en guide, som måske kan hjælpe dig til at få skrevet et brev:Guide: skriv det til nogen
Du kan også vælge først at sige det til en anden voksen end dine forældre. fx en bedsteforælder eller moster. Det kan måske være en god idé, at en anden voksen som dine forældre kender og har respekt for, er med når du siger det. Vedkommende kan støtte dig eller måske ligefrem sige det for dig.
I dit brev hertil skriver du ikke noget om, hvad det mon er, der gør dig så ked af det for tiden. Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive ind til os på 116 111, hvis du har brug for at snakke med nogen om det, der er svært. Vi vil altid gerne hjælpe dig.
Jeg sender varme tanker i din retning!
Kærlig hilsen BørneTelefonen