Brev
Hvor skal jeg bo?
Hej 🙂
Mine forældre blev skilt for meget, meget lang tid siden, og jeg har et ligeså godt forhold til min stedmor, som jeg har til en mor (og mit forhold til min mor er også rigtig godt!)
Nu er min far og stedmor blevet skilt, og jeg ved ikke hvor jeg skal bo? For det ville jo være forvirrende hvis jeg skulle bo hele 3 steder (hos mor, hos far, hos bonus-mor)…
M.v.h. den forvirrede
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev, jeg er ked af høre, at din far og din bonus-mor er blevet skilt. Jeg kan forestille mig, at det må være hårdt for jer alle sammen i øjeblikket.
Jeg kan godt forstå dine bekymringer omkring at skulle bo tre forskellige steder. Det er jeg enig med dig i, nok vil blive ret forvirrende og sikkert også stressende i længden. Jeg kender i hvert fald ikke selv til nogen, som trives med at flytte rundt hele tiden mellem mange forskellige adresser.
Det er sådan, at samvær som udgangspunkt altid fordeles mellem forældrene. Derfor vil det sikkert blive sådan, at du skal besøge din bonus-mor enten, når du er i en periode hos din mor eller hos din far. Jeg ved ikke, hvordan det har været indtil nu med hensyn til samvær. Bor du mon lige meget hos din mor og far, eller har du haft flere dage det ene sted..?
Måske er der brug for, at du snakker med dine forældre (og din bonus-mor) om, hvordan du ville ønske, det skulle være. Nu hvor forholdene hos din far har ændret sig, så kan det jo være, at I lige skal få talt om, om du stadig skal bevare den samværsordning, som du hidtil har haft, eller om du har brug for at få ændret lidt på den...
Du skriver det ikke direkte, men jeg fornemmer, at de voksne omkring dig stadig er på nogenlunde god talefod..? Er det mon rigtigt forstået..? Hvis det er sådan, så vil jeg tro, at det vil blive lettere for dig at få lavet nogle gode aftaler for, hvornår du kan se din bonusmor.
Du skriver ikke så meget, så hvis du ikke synes, at svaret har været helt nok for dig, så vil jeg foreslå dig at søge lidt mere direkte rådgivning fx. på BørneTelefonen, hvor rådgiveren kan få lejlighed til at stille dig nogle opklarende spørgsmål... (BørneTelefonen er gratis og anomyn rådgivning både pr. telefon og sms på nr. 116 111)
Jeg håber, det falder på plads på en god måde for dig.
Kærligst fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.