Hvad skal jeg gøre?

Hej Børnebrevkassen.

Jeg er en pige på 12 år som ikke længere vil være ved min far.. (Min mor og far er ikke sammen mere)

Siden min far har fået en ny kæreste har det bare været dårligt..

Når jeg skal sove ved min far som er hver anden weekend så sover jeg på en af hans fiskesenge 🙁 Og sidste gang sofapuder mens alle andre har en seng eller madras..

Min paplillesøster er super strid og kan flippe over at hun ikke kan finde en blyant -.- Jeg synes bare at jeg altid er den som får det anden bedste..

Og min far og hans kæreste giver ALDRIG min paplillesøster skældud!

Jeg føler at jeg bliver afhørt hver weekend. De er fandme altid så nyssgerige og dømmer en hvis man svarer forkert. Og de er sgu ikke en skid bedere selv!

Jeg græder mig selv i søvn hver gang jeg sover der.

Men heldigvis i denne weekend slipper jeg for dem. Siden min far har forslået at jeg ikke kommer de næste par gange fordi han godt kan fornemme jeg ikke kan lide at være der.

Da han foreslog det fik han det til at lyde som om det var mig og min mors skyld! Og nu prøver han at få min lillebror til at bo ved ham og mig til at bo hjemme. Han kan ikke bare splitte os ad sådan!

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

Det er som om jeg ikke kender min far mere.

Er forvirret, vred og ked af det på samme tid.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev! Du skriver, at du ikke vil være hos din far mere og jeg kan høre, at det er fordi du ikke synes han og hans kæreste behandler dig godt når du er der.

Når man er i et hjem hvor man skal føle sig tilpas og velkommen er det vigtigt at mærke, at der bliver sat lige så høj pris på en som de andre der bor der. Derfor kan jeg godt forstå, at du synes det er ubehageligt at få soveplads på en fiskeseng eller sofapuder. Har du mon fortalt din far hvordan det får dig til at føle?

Nogle voksne tænker ikke altid lige over hvordan deres handlinger opleves af børn og måske virker sovepladsen som en bagatel for din far – han tænker måske “bare” at alle skal have et sted at sove, og så er det ligegyldigt hvor eller hvordan. Jeg synes du skal prøve at fortælle ham, at du faktisk tænker meget over det og bliver ked af, at du er den eneste der ikke har en rigtig seng eller madras.

Jeg læser i dit brev at du synes din far og hans kæreste laver forskelsbehandling overfor dig og din paplillesøster. Jeg tænker for det første at det er en følelse mange “weekendbørn” har, når der er et andet barn som bor der fast -nu ved jeg ikke om hun bor der fast, men det kunne lyde sådan? Uanset hvad kan det være så svært at skulle dele sine forældre med nogen andre, og især hvis man føler at et andet barn i hjemmet har flere “fordele” end én selv. Derudover tænker jeg, at jeres aldersforskel også gør noget i forhold til hvordan i bliver behandlet. I og med at hun er yngre end dig kan jeg forestille mig, at din far og hans kæreste ser dig som den mere ansvarlige og selvstændige. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, det viser nemlig at de respekterer dig. Jeg kan dog godt forstå at det kan være rigtig irriterende og at man måske nogle gange også har lyst til bare at blive behandlet som “den lille” og ikke at skulle stå til ansvar for så meget.Igen tænker jeg at det handler om, at få talt med din far om det.

Du skriver, at han nok selv kan fornemme, at du ikke synes det er rart at være der. Derfor synes jeg, at der er en naturlig mulighed for, at I får talt om hvad årsagen er til, at du ikke er tilpas. Måske kunne du bede din mor om hjælp til at I alle får talt om det? Jeg tænker også det er godt at inddrage hende i det, når det nu også handler om, hvor din lillebror skal bo henne – og dine tanker omkring det.

Det er dine forældres ansvar at få lavet en ordning som er god for alle – og især som er god for dig og din lillebror! Så det er vigtigt at de hører på jeres ønsker og tanker, før der bliver truffet en beslutning. Mange børn som går igennem en skilsmisse mellem forældrene har brug for, at tale med andre børn i samme situation. Det kan være der er sket en masse ting i skilsmissen som man ikke forstår, man kan føle sig “klemt” mellem forældrene, eller man kan måske savne nogle idéer til hvordan man kan blive inddraget mere i beslutningerne. Der kan være rigtig mange forskellige ting at tale om, og det er nogle temaer som de fleste skilsmissebørn går og bøvler med. Måske kunne du synes det var rart at tale med andre i en situation som din?

Det der hedder “Statsforvaltningen” er et sted som hjælper forældre med at blive enige om løsninger når de ikke kan blive enige om, hvor børnene skal være og hvordan de skal “deles om dem”. I Statsforvaltningen er der et tilbud som hedder Børnegrupper, hvor skilsmissebørn kan mødes med hinanden og få talt om alt muligt omkring det at opleve en skilsmisse. Du kan prøve at læse noget om det her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8481 Hvis det lyder som noget for dig, kunne du måske vise siden til din mor eller far og bede om at de tilmelder dig.

Hvis du synes det kan være svært at få talt med dine forældre om det, kan du evt. bede en helt tredje person om at hjælpe dig til at få det sagt? Det kan være et andet familiemedlem, en venindes mor eller far, eller en helt anden. Det vigtigste er, at det er en person du taler godt med og som du føler kan “tale din sag” samtidig med at han/hun kan tale godt med dine forældre. Hvis du synes det kan gøre det lettere, kan du evt. prøve at skrive et brev til dine forældre? På den måde kan du få god tid til at tænke over hvad du gerne vil sige, og hvordan. På samme måde har dine forældre mulighed for at læse det i ro og få tid til at tænke over det der står.

Jeg håber i hvert fald at du får talt med dem om det, så der kan komme en god løsning. Du skal i hvert fald ikke gå rundt og have det så skidt over noget som er dine forældres ansvar, og der skal i høj grad tages hensyn til dig (og din bror) i den her situation.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 hvis du har brug for at tale mere om det. Held og lykke!

Mange hilsner BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier