Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej børnetelefonen.
Min forældre blev skilt for næsten to år siden, og jeg har ikke været hjemme hos min far lige siden. Vi snakker sammen over telefon nogen gange men ellers er der ikke nogle anden form for kontakt. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få vores kontakt sat i gang og i virkeligheden kan jeg egentlig ikke overskue endnu et forløb hvor emnet er skilsmisse….
Men jeg føler stadig at jeg bliver nødt til at gøre noget før eller siden. Han skriver til mig tit, og vil gerne i kontakt med mig, men jeg afviser ham hele tiden fordi jeg stadig er sur og ked af hans beslutning.
Jeg ville blive glad hvis jeg kunne få et godt råd til hvad jeg kunne gøre nu og her.
På forhånd tak.
Hilsen M.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej M på 14år
Jeg kan godt forstå, at du ikke ved hvad du skal stille op og har brug for nogle ideer.
Det er altid rigtig svært for især børnene, når ens forældre bliver skilt og man kan ikke undgå, at føle sig svigtet.
De fleste børn kan med tiden godt se hvorfor det var nødvendig for deres forældre at gå fra hinanden - men når man sidder midt i det, er det bare øv med øv på.
Jeg tror, at din far også er ærgerligt over, at I ikke ses. Når han bliver ved med at kontakte dig, betyder det nok, at han ønsker en kontakt med dig.
Jeg forstår godt, at du ikke ved hvordan det hele skal startes op og det tænker jeg er din fars opgave. Hvis du altså er klar til det.
Men jeg syntes, at du skal fortælle ham, at du gerne vil ses med ham og at han må komme med nogle forslag til hvordan det skal foregå. Hvis du selv har noget som du godt kunne tænke dig, at lave med din far, kan du jo skrive det til ham.
Hvis dine forældre taler sammen/kan tale sammen, kunne din mor måske tale med din far om, hvad hun ved, du vil syntes om. Hvis du selv har noget som du godt kunne tænke dig, at lave med din far, kan du jo fortælle ham det. Det kunne fx være, at du ikke vil tale om skilsmissen, men have det hyggeligt sammen med din. Hvis du hellere vil fortsætte med at tale i telefon med ham, så er det også vigtigt, at det er det du siger til ham. Elllers kan du føle dig presset til at være sammen med ham, og det er måske ikke deb bedste start for jer. Og måske kunne du også finde ud, at det er lettere at være sammen med ham, end du tænker det ville være. Måske kan du vende det med din mor eller få en ærlig snak med din far om dine tanker. Det kunne være, at det kunne hjælpe jer begge godt på vej, uden at føle det som et pres.
Der er sikkert andre i din klasse hvis forældre er skilt, måske er der en af dem som du kan tale med. Spørge dem hvad de gør og måske få nogle ideer. Måske kan du også få idéer her: https://www.bornetelefonen.dk/tema/skilsmisse og dine forældre kan måske få idéer her: https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisseguide
De bedste ønsker fra BørneTelefonen