Brev
Hvad gør jeg nu?
Hej jeg er en pige på 13.
Der sker en masse i mit liv lige nu. Det første skete for 6-8 måneder siden, mine forældre blev skilt da de skændes meget, jeg føler tit det er min skyld fordi de skændes især om mit skoleskift
min far var ikke enig med min mor om beslutningen men min mor gjorde det alligevel fordi hun godt vidste alt der foregik over på min gamle skole, og lidt efter min mor havde gjordt det gik de fra hinanden (ikke noget jeg taler om)
og nu efter de er blevet skilt syns jeg deres problemer er blevet udholdelige da de nu er begyndt at gå ud over mig og min lillesøster fx. De kan ikke være i samme rum mere, det er oftes mig der informere om ting til den anden, og min mor skaber rygter om mig far (rygterne går ud på at han ryger hash og han var hende utro med sin nuværende kæreste)
jeg tør ikke spørge min far da jeg ikke vil gøre deres “forhold” endnu være. Jeg hader nå vi er sammen med min fars kæreste og hendes søn, min far ved det godt men er kinda ligeglad han ved også godt hvorfor.
Nå men jeg faldt rigtig godt til på min nye skole dog med det drama det nu er, jeg fandt nogle rigtige gode venner der bakkede mig op og støttede mig (men jeg er ikke åben overfor folk så de ved ikke så meget)
Men nu pga jeg vil fokusere på min konkurrence gymnastik har jeg søgt ind på den her eliteidrætslinje (og blev optaget) som jeg starter på efter sommerferien men jeg er ved at fortryde den beslutning da jeg er bange for jeg ikke vil falde godt til igen plus jeg havde jo fået nogle rigtige gode venner som jeg ikke vil miste.
Jeg føler mig især trist, ensom, og at alt er uoverskueligt lige for tiden og har mistet lysten til gymnastikken (jeg har også undersøgt måder at begå selvmord på da jeg ikke kan holde til mere).
Hilsen den 13 årige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er rigtig godt, at du skriver til BørneTelefonen. Det er ikke nemt at være 13 år, og stå med alle de bekymringer, du har lige nu. Dine forældre har det også svært, men det ændrer ikke på, at de selvfølgelig har et ansvar for både dig og din søster.
Det ansvar har de svært ved at magte helt godt lige nu. Du skriver, at de blev skilt for 6 – 8 måneder siden, og at din far har fundet en ny kæreste, som har et barn. Det er bestemt ikke nogen nem situation.
Jeg kan ikke se af dit brev, om du bor lige meget hos begge dine forældre. Måske har dine forældre lavet en aftale om, hvordan du og din søster skal bo. Måske kunne du have brug for at tale med andre voksne om det hele.
Du har mulighed for at få en samtale i Familieretshuset, og du kan evt. få en voksen med fra BørneTelefonen. Hvis du gerne vil bruge den mulighed, skal du kontakte BørneTelefonen på tlf. 116111. Familieretshuset kan også tilbyde dig at komme med i en børnegruppe, hvor du kan snakke med andre børn, der er i samme situation.
Hvor er det godt, at du er faldet godt til på din nye skole. Du skriver, at du er optaget på eliteidrætslinjen. Uanset om du vælger at bruge den mulighed, er det jo rigtig sejt, at du er blevet optaget.
Du skriver dog også, at du er bekymret for, om du kan falde godt til der, og at du er bange for, at du mister de venner, du allerede har. Jeg vil tro, at du sagtens kan beholde de gode venner, som du allerede har, selvom du starter på eliteidrætslinjen, og måske kan du samtidig også få nogle nye venner.
Jeg forstår godt din bekymring. Du er i en svær situation, og så er det rigtig svært at skulle forholde sig til noget ukendt. Når man har det sådan, er det oftest godt med noget kendt og trygt.
Når du er optaget på eliteidrætslinjen er det formentlig, fordi du har talent for gymnastik, og måske kan det blive rigtig godt. Jeg ved ikke, om du har talt med dine forældre om din bekymring for at starte på noget, som du ikke er helt tryg ved. Måske har du en lærer, som du kan snakke med om dine tanker om skoleskift?
Jeg syntes dog, at du snarest muligt skal kontakte BørneTelefonen på det nummer jeg har skrevet, da jeg tror, at dine bekymringer for næste skoleår hænger sammen med den svære situation, der er i jeres familie lige nu.
Du har det rigtig svært, og derfor skal du have hjælp fra en voksen, der kan støtte dig. Hvis du ringer til BørneTelefonen kan de hjælpe dig med at få lavet en aftale i Familieretshuset, og hvis du har brug for det, kan en voksen gå med dig.  Hvis du hellere selv vil kontakte Familieretshuset selv, kan du ringe på tlf. 20600550. Så hjælper de dig videre.
Jeg håber, at du snarest kommer i kontakt med en voksen, der kan støtte dig i den svære situation, du er i lige nu.
Kærlig hilsen BørneTelefonen