Hjem føles ikke som hjem

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit meget personlige brev til brevkassen. Hvor er det flot, at du skriver alle de ting ind til os, som du synes er svært hjemme hos din far. Og hvor er du god til at mærke, hvad du har brug for.

Du skriver mange ting som viser mig, hvordan din situation er hos din far. Jeg får et tydeligt billede af, hvorfor det er svært for dig at være en del af familien derhjemme. Selvom dine forældre har været skilt næsten hele dit liv, så er det tydeligt at se, at det stadig har en stor betydning for, hvordan dit liv er i dag.  Jeg kan fornemme i dit brev, at du har brug for at føle dig som en stor del af begge dine familier. Og at du ikke føler dig hjemme hos din far, fordi de voksne derhjemme ikke er gode til at give dig den følelse. Det forstår jeg rigtig godt, at du er ked af…

Jeg tænker ikke, som du selv skriver, at du bare er blevet teenager og derfor føler at alt og alle er imod dig - tværtimod! Jeg tror mere, det er fordi det fylder meget for dig, det som sker hos din far og papmor. Jeg kan virkeligt godt forstå, at du har brug for at føle, at du er lige så stor en del af familien på din fars side, som de andre børn. For selvom dine forældre er skilt, så er han stadig din far, og dit behov for at føle at han elsker dig og at du også er vigtig for ham, bliver jo ikke mindre pga. skilsmissen.

Når forældre skilles, så påvirker det børnene hele livet. Det har betydning for hvor man skal bo, hvem man skal bo sammen med og om man kan se begge sine forældre lige så meget som man har brug for. Det har også betydning for, som i dit tilfælde, om man pludseligt får pap-søskende eller halvsøskende, og nye familier dannes, når de gamle går i opløsning. Det er her jeg tænker, at det er forældrenes ansvar, at alle børn føler sig som en lige stor del af den nye familie. Derfor tænker jeg, som du selv skriver, at det er vigtigt, at din far får at vide, hvordan de ting han gør påvirker dig… For jeg tænker, at han gerne vil sørge for at du har det godt, men jeg forestiller mig bare, at han ikke ved, hvad og hvor meget det betyder for dig, at de for eksempel tager til London uden dig…

Du skriver selv, at du burde tale med din far om alt det her, men at det bare er for svært. Det kan jeg godt forstå du synes, for man ved aldrig, hvordan man selv eller den anden reagerer, når man taler om så svære ting… Men jeg mærker i dit brev, at du er rigtig glad for din far og jeg ser din ked-af-det-hed som et udtryk for, at du rigtig gerne vil ham. Og det tænker jeg netop er vigtigt at få sagt, hvis du en dag finder mod til at tale med ham om det. Så han forstår, at du i virkeligheden bare har brug for at føle dig som en lige så stor del af familien, som alle andre. Så han ved, at du kommer til ham, fordi du holder af ham og ønsker I skal få det bedre sammen.

Jeg kan se i dit brev, at du har snakket med en veninde om alt det her, og det er jeg rigtigt glad for. Jeg tænker at det er vigtigt, at du får talt med nogle du holder af, om hvor svært det er at være dig, når det drejer sig om din far. Jeg tror, du kan have ret i, at din veninde ikke ved, hvad du har brug for fx faste dage, men alligevel er det godt at høre, at hun lytter og trøster dig. For det er vigtigt ikke at være alene om så svære følelser.

Her til slut vil jeg sige, at jeg virkeligt håber, at du får talt med din far om det… For selvom det er svært for en pige på din alder at skulle tage det store ansvar selv at sige det, tænker jeg, at det er første skridt på vej mod at få det hele ændret. For jeg er sikker på, at din far ønsker at du har det godt og at du føler dig som en del af familien. Hvis du tænker at det er for svært at sige det til ham, så kunne du måske vise ham dette brev? Her er det jo så flot beskrevet, at man nemt forstår hvordan du har det…og hvad du håber på. Det kunne også være du kunne få hjælp til at få det sagt til ham. Måske din mor eller en anden voksen du stoler på kunne sige det for dig? Hvordan ville det mon være? Eller har I mulighed for at tale sammen alle tre, på et tidspunkt hvor der er ro og tid til det? Måske kan din mor hjælpe med at lave en aftale med din far...og du har dit brev og svar med, til at læse op, eller give til ham, så han selv læser det?

Hvis du kunne tænke dig at snakke med en voksen om, hvordan du kan få det sagt på en måde som er rar for dig, så kan du altid ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Her sidder vores rådgivere klar ved telefonener med gode råd og et lyttende øre.  Jeg håber, at din far finder ud af, hvordan du har det, så han kan få en chance for at gøre det bedre for jer. Jeg ønsker dig alt det bedste og tænker, at du helt sikkert nok skal få det sagt, når du en dag er klar til det...

Knus fra BørneTelefonen.

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier