Hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 11 år,

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er det flot og modigt af dig at skrive til os - og du kan tro, jeg gerne vil prøve at hjælpe dig.

Du spørger om, hvad en bopælssag betyder, og hvordan det kommer til at ske.

En bopælssag er, når dine forældre ikke kan blive enige om, hvor du skal bo henne. En bopælssag har ikke noget at gøre med hvor mange dage, du er hos enten din mor eller far... Man kan sige, at den af dine forældre, der har bopælen, kan bestemme hvor i Danmark, du skal bo...

En bopælssag bliver startet op i noget, der hedder Statsforvaltningen. Her bliver dine forældre indkaldt til møde, hvis de er uenige om bopælen. Hvis de voksne i Statsforvaltningen ikke kan hjælpe dine forældre med at blive enige, kan sagen gå videre i retten, hvor en dommer i sidste ende bestemmer, hvor du skal have bopæl henne... Du skal vide, at dommeren også skal høre dine synspunkter, når han eller hun skal afgøre, hvor du skal bo.

Her på vores hjemmeside kan du læse meget mere om dine rettigheder omkring bopæl, samvær mv.:
Klik her>>

Mon det giver mening for dig..? Hvis du synes, det er svært at forstå (hvilket jeg godt kan forstå), så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en af vores rådgivere til at forklare dig det. Nogen gange er det nemmere at forklare svære ting som dette over telefonen end gennem et brev...

Du fortæller også, at du bliver bange for din mor, når hun bliver sur og skælder dig ud. Jeg kan godt forstå, at du bliver utryg - for det er nemlig aldrig rart at få skæld ud!

Men jeg tænker lidt på, om du mon har nogen søskende, du kan tale med det om..? Hvis du har det, kan I måske sammen fortælle jeres mor, hvad det gør ved jer, når hun bliver sur..?

En anden mulighed kunne være, at du talte med din mor alene en dag, hvor I har lavet noget rart sammen, og hvor din mor virker glad...

Tror du, at du kan det..?

Du kunne jo eventuelt vise hende dit brev til BørneBrevkassen og mit svar. Nogen gange kan det være lettere at få hul på det, der er svært, når man kan snakke sammen ud fra et brev. Du kunne måske også snakke med en anden voksen, du har tillid tid, om hvad du går og bekymrer dig om..? Det kunne måske være én voksen fra din familie, eller en venindes mor eller en sød lærer eller pædagog fra din skole/klub..?

I dit brev fortæller du, at du gerne vil have mere tid hos din far end hos din mor, og når du siger det til din mor, så siger hun "at hun er en dum mor". Som jeg læser dit brev, lyder det som, at du bliver ked af det, og at du faktisk ikke synes, at din mor er dum... Mon det er rigtigt forstået..?

Du skriver ikke noget om, hvor mange dage du bor hos din mor, og hvor mange dage du bor hos din far... Men det lyder til, at du har et ønske om at bo mere hos din far... Har du mon haft det sådan længe - og har du talt med både din far og mor om det..?

Nogen gange kan forældre, der bliver skilt, have rigtigt svært ved at blive enige om, hvor børnene skal bo og hvor mange dage de skal være hvert sted... Det lyder som om, at det måske er sådan dine forældre har det..?

Mon du kan tale med dine forældre, og fortælle dem, at du faktisk bliver ked af det og usikker (måske), når du kan mærke at de er uenige omkring eksempelvis bopæl..? Mon du kan fortælle dem, at du har brug for, at de også lytter til dig og dine ønsker og behov..?

Måske du kender en voksen, du kan bede om hjælp til at støtte dig og få sagt de her ting til dine forældre?

En anden mulighed kunne være, at du selv kontakter Statsforvaltningen og beder om et møde. Det er nemlig sådan, at når du er fyldt 10 år, så har du ret til selv at kontakte Statsforvaltningen, hvis du har nogen ting, der bekymrer dig omkring din bopæl og hvor meget du skal bo hvert sted - Den ret hedder "Initiativretten".

På vores hjemmeside kan du se et brev, som vi har lavet til børn, som gerne vil benytte sig af deres initiativret. Se her>>

Måske du kan finde en voksen, der kan hjælpe dig med det, hvis du mener, at det ville være en god idé.

Du er som sagt meget velkommen til at ringe på BørneTelefonen 116 111 eller at skrive til BørneChatten, hvis du har brug for at tale mere om det hele.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier