Brev
Hjælp?!! Forældre tvinger mig til at bo ved far?!
Hej Børnetelefonen….
Når i læser det her brev vil i højest sandsynlig ikke forstå alvoren i det….. Men hvis vi nu starter med før mine forældre blev skilt… I alt den tid jeg kan huske (og jeg er altså 15 så det er okay mange år) har min far altid været sygt ond overfor mig, i 2 år var jeg bogstaveligtalt bange for ham. Han har så mega stort temperament (skal lige siges det er blevet lidt bedre) men han får mig altid til at græde…. Og jeg er ik’ en der græder meget… Jeg er utilpas ovre ved ham sådan det er VIRKELIG ubehageligt. I sommers hjalp min mor med at gøre så jeg kun skulle være ved ham hver anden weekend… Men det er jeg heller ik rigtigt, for jeg vil ik være ved ham overhovedet…. Så det blev fredag aften/nat og så hjem lørdag eftermiddag hver anden uge. Jeg kan ikke lide at være der ovre selvom det er blevet bedre, og jeg kan lige være der en dag uden at gerne ville hjem til min mor med det samme… Men når vi så skal sove, græder jeg mig selv i søvn. Mine forældre ville tvinge mig til at tage der over i morgen, og være der til lørdag formiddag, og jeg gider virkelig ikke. Altså jeg får en klump i halsen bare af at tænke over det. Og hvis jeg nægter må jeg overhovedet ikke være sammen med mine venner resten af ugen og arrangementer fremover (og jeg må ik bruge min tlf som jeg bruger til at holde kontakt med mine venner og jeg må ik bruge computer som jeg bruger til lektier og skrive mine noveller)(der bliver holdt noget fredag som jeg skal/skulle med til). Min mor siger at hvis jeg nægter VIRKELIG nægter. Kontakter min far statsforvaltningen… Og min far har det med at manipulere og gøre så folk tror han er ”den gode” og jeg bare gør det uden grund (altså nægter at tage over til ham) og de truer mig med at politiet ka ende med at hente mig hvis jeg nægter. Min mor hjælper mig ikke rigtigt mere hun siger jeg skal være der ovre noget mere… som om hun overhovedet ikke kan huske da hun boede ved ham og han råbte af hende og mig hele tiden. Hun bliver ved med at sige jeg skal pakke mine ting til i morgen selvom jeg nægter det og så nævner hun alle de der konsekvenser…. Jeg har virkelig brug for hjælp hurtigst muligt for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre
Mvh. En pige der VIRKELIG har brug for hjælp
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt se at du har gjort en masse for at ændre på din situation, og du kan tro jeg godt kan se alvoren i dit brev.
Jeg er glad for at du skriver herind for at få råd. For du har også ret til at blive hørt!
Det er nemlig sådan at du i Statsforvaltningen har rettigheder, når du er fyldt 10 år. Det hedder Initiativret, og det betyder at du kan kontakte Statsforvaltningen og fortælle at du ikke har det godt med den samværsaftale som der er blevet lavet.
Her i dette link kan du læse mere om det: Initiativretten.
Hos Statsforvaltningen har de også det de kalder Børnenes Skilsmissetelefon. Her kan du ringe og få råd om, hvordan du præcis kan få indflydelse på, hvordan dit samvær med din far skal være. Deres tlf. nr. er: 20 60 05 50.
Uanset om du ringer derind, eller udfylder den formular der ligger på hjemmesiden, så synes jeg du skal skrive, som du har gjort det til mig. Fortæl at du har været bange for din far i flere år, selv om hans temperament er blevet bedre. At du faktisk har oplevet ham som “sygt ond altid”. At det er ubehageligt for dig at være der og at du bliver utilpas og græder dig selv i søvn. At han truer dig og får dig til at græde. Og det er vigtigt at du beskriver den fysiske reaktion du får også. Alle de tung er vigtige for, at de kan forstå
Du kan tænke over hvordan du godt kunne tænke dig jeres samvær var, og så foreslå Statsforvaltningen det. Det kunne eksempelvis være en hel lørdag uden overnatning en gang om måneden og en telefon samtale hver anden uge.
Du fortæller at din far truer med nogle konsekvenser hvis du ikke dukker op, og du skal vide at politiet ikke bare dukker op og henter dig. Det var en mulighed, hvis du var et lille barn og din mor nægtede at udlevere dig efter bestemmelserne i samværsaftalen. Men det er jo ikke tilfældet.
Når du beskriver din mor, læser jeg det som om at hun lidt har opgivet at gå imod din far, fordi han manipulerer osv. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis din mor har brug for at tale om samværsaftalen med nogen, eller har spørgsmål er hun altid velkommen til at ringe til vores Forældretelefon. Hun kan læse mere om den her: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
Nummeret dertil er 35 55 55 57.
Hvis du mor giver tilladelse, er det også muligt for dig at få en bisidder med her inde fra Børns Vilkår, som f.eks. kan tage med dig til møder i Statsforvaltningen. En bisidder taler udelukkende din sag, og kan på den måde hjælpe dig med at få det samvær som du ønsker. Du kan læse mere om bisidderordningen her: Bisidder fra BørneTelefonen
Jeg tænker på om du mon taler med nogen andre om det her? Om skilsmissen og de bekymringer den har med sig i forhold til samværet især? Det kan være hårdt at gå rundt med alene, så måske du har mod på at dele dine tanker med en af dine venner? Det kan være rart at få lettet hjertet lidt.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen igen. Vores nummer er 116 111.
Jeg håber du har mod på at kontakte Statsforvaltningen og høre, hvordan de bedst kan hjælpe dig og hvilke muligheder der er for at få ændret i samværet med din far.
Kærlig hilsen BørneTelefonen