Brev
Hey håber i kan hjælpe mig
Jeg har et mega stort problem da min mor og far lige er skilt 🙁
og jeg vil gerne have nogle at snakke med det om men der ingen der lytter
og vil gerne have en kontaktperson,
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig Tusind tak for dit brev og jeg vil starte med at sige til dig, at jeg godt kan forstå, du har brug for en, du kan tale med. Dine forældre er lige blevet skilt og det kommer tit, som et chok, når ens forældre fortæller, at de skal skilles. Når ens forældre vælger at blive skilt, så er det som regel en beslutning, der har været undervejs i længere tid. Men derfor er det jo ikke sikkert, at du har fornemmet, hvor det bar hen. Har du mon haft en mistanke? Jeg håber ikke, det kommer til at ødelægge dit liv, men jeg kan godt forstå, hvis du føler, det hele er kaos lige nu. De fleste oplever, perioden lige efter skilsmissen, som en hård periode. Men det betyder heldigvis ikke, at det aldrig bliver godt igen, selvom det måske ikke føles sådan lige nu... Hvis dine forældre formår at tale ordentligt til hinanden og respektere hinanden, så skal det nok lykkedes for jer, at få det til at blive okay igen.  Du skriver ikke så meget om dit liv og dine spørgsmål. Kun at du har brug for en at tale med og det kan jeg godt forstå.Jeg tænker, at du sikkert har mange spørgsmål om dagligdags, praktiske ting, men sikkert også spørgsmål om personlige, følelsesmæssige ting?  Jeg kan se, at du er 17 år, men ved ikke, hvor tæt du er på at blive 18? Hvis dine forældre ikke kan blive enige om, at lave nogle gode aftaler med dig og hinanden om, hvordan I skal bo og hvornår du kan se dem, så skal det besluttes i Statsforvaltningen. (Hvor man pga. din alder formentlig vil følge dine ønsker, hvis du har nogen.) Jeg synes også, du skal vide, at du har nogle rettigheder i forbindelse med dine forældres skilsmisse (samvær, bopæl mv.). På Børns Vilkårs hjemmeside kan du læse om dine rettigheder:klik her >>.  Det er som sagt fuldt ud forståeligt, at du har brug for en voksen at tale med. Her i Børns Vilkår kan vi desværre ikke tilbyde dig en kontaktperson, (for kontaktpersoner er noget, som kommuner kan vælge at tilbyde børn og unge, som de er bekymrede for) - men måske skulle du ringe til BørneTelefonen på 116 111? Her sidder voksne rådgivere klar, til at tale med dig om alt, hvad du har på hjerte. Det er gratis at ringe og du kan være anonym.  Held og lykke og mange hilsner fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.