Brev
Gider ikke bo derhjemme mere.
Jeg er kommet til det sted i mit liv hvor er jeg ikke gider finde mig i min mor og bonusfars pis mere.
Jeg vil meget hellere bo hos min far, men det ville jeg aldrig få lov til af min mor, har spurgt hende.
Og har skændes med hende om det, hun si ger bare “Han kan ikke opdrage, han er alkoholiker, se på din søster”
Og jeg synes min søster er opdraget fint nok, det er ikke fordi der er noget galt med hende.
Nu vil jeg bare spørge om der stod et eller andet sted med børns rettigheder om hvor de selv må vælge hvor de ville bo?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, hvor du spørger ind til børns rettigheder i forhold til selv at vælge, hvor de vil bo. Det er sådan, at det er dine forældre, der skal blive enige om, hvor du skal bo. Men du har ret til at blive hørt.
Rigtig mange familier får hjælp af Statsforvaltningen, når de skal aftale, hvor børnene skal bo efter en skilsmisse. Det har dine forældre måske fået, eller måske har de selv aftalt det hele. Men du har faktisk også ret til at bede Statsforvaltningen om hjælp. Du har det, man kalder en initiativret. Det betyder, at du kan skrive et brev til Statsforvaltningen, hvor du skriver, hvorfor du gerne vil bo hos din far i stedet for din mor. Så skal Statsforvaltningen indkalde dine forældre til et møde, hvor de kan snakke om, hvad der er den bedste løsning for dig.
Vi har lavet et skema, der kan hjælpe dig, når du skal skrive dit brev til Statsforvaltningen. Det kan du finde her og printe ud: Brev til statsforvaltningen >>
Du skriver, at din mor har sagt, at din far er alkoholiker. Derfor tænker jeg på, at hvis du skal bo hos ham, er det vigtigt, at han får noget hjælp til at holde op med at drikke. Ellers kan det godt være, at du ikke får lov at bo hos ham. Det er gratis at få hjælp til at holde op med at drikke, og det er dygtige folk fra kommunen, der er ansat til at hjælpe familier, hvor far eller mor drikker for meget. Hvis du og din søster har mod på det, kan I ringe til kommunen og snakke med dem om, hvordan jeres far kan få hjælp. I kan også få hjælp til det her fra BørneTelefonen, hvis I ringer på 116 111 og snakker med en rådgiver om det. Vi er vant til at hjælpe børn, der har det svært derhjemme af den ene eller den anden grund.
Jeg tænker også på, om det kan være en ide for dig og din søster at se på den hjemmeside, der hedder www.dedrikkerderhjemme.dk ? Det er en hjemmeside, hvor børn der bor hos voksne, som drikker for meget, kan få hjælp og vejledning.
Alt efter hvad det er for ting, som ikke fungerer så godt hjemme hos jer, kan det så være en ide for din mor at kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57? Her kan din mor tale med en rådgiver og måske derigennem få nogle gode ideer til, hvordan I kan få det til at fungere…?
Til sidst vil jeg også gerne foreslå dig en ide, jeg kom til at tænke på. Det er sådan, at rigtig mange unge tager på efterskole og får et rigtig tiltrængt pusterum ved at være væk hjemmefra. Måske kunne et efterskole ophold være en ide for dig..? Måske kan du tale med dine lærere på skolen om sådanne tanker, hvad tænker du om det?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og der tale med en rådgiver, kan det være en ide for dig..?
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen