Gider ikke bo derhjemme mere.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev, hvor du spørger ind til børns rettigheder i forhold til selv at vælge, hvor de vil bo. Det er sådan, at det er dine forældre, der skal blive enige om, hvor du skal bo. Men du har ret til at blive hørt.

Rigtig mange familier får hjælp af Statsforvaltningen, når de skal aftale, hvor børnene skal bo efter en skilsmisse. Det har dine forældre måske fået, eller måske har de selv aftalt det hele. Men du har faktisk også ret til at bede Statsforvaltningen om hjælp. Du har det, man kalder en initiativret. Det betyder, at du kan skrive et brev til Statsforvaltningen, hvor du skriver, hvorfor du gerne vil bo hos din far i stedet for din mor. Så skal Statsforvaltningen indkalde dine forældre til et møde, hvor de kan snakke om, hvad der er den bedste løsning for dig.

Vi har lavet et skema, der kan hjælpe dig, når du skal skrive dit brev til Statsforvaltningen. Det kan du finde her og printe ud: Brev til statsforvaltningen >>

Du skriver, at din mor har sagt, at din far er alkoholiker. Derfor tænker jeg på, at hvis du skal bo hos ham, er det vigtigt, at han får noget hjælp til at holde op med at drikke. Ellers kan det godt være, at du ikke får lov at bo hos ham. Det er gratis at få hjælp til at holde op med at drikke, og det er dygtige folk fra kommunen, der er ansat til at hjælpe familier, hvor far eller mor drikker for meget. Hvis du og din søster har mod på det, kan I ringe til kommunen og snakke med dem om, hvordan jeres far kan få hjælp. I kan også få hjælp til det her fra BørneTelefonen, hvis I ringer på 116 111 og snakker med en rådgiver om det. Vi er vant til at hjælpe børn, der har det svært derhjemme af den ene eller den anden grund.

Jeg tænker også på, om det kan være en ide for dig og din søster at se på den hjemmeside, der hedder www.dedrikkerderhjemme.dk ? Det er en hjemmeside, hvor børn der bor hos voksne, som drikker for meget, kan få hjælp og vejledning.

Alt efter hvad det er for ting, som ikke fungerer så godt hjemme hos jer, kan det så være en ide for din mor at kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57? Her kan din mor tale med en rådgiver og måske derigennem få nogle gode ideer til, hvordan I kan få det til at fungere…?

Til sidst vil jeg også gerne foreslå dig en ide, jeg kom til at tænke på. Det er sådan, at rigtig mange unge tager på efterskole og får et rigtig tiltrængt pusterum ved at være væk hjemmefra. Måske kunne et efterskole ophold være en ide for dig..? Måske kan du tale med dine lærere på skolen om sådanne tanker, hvad tænker du om det?

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og der tale med en rådgiver, kan det være en ide for dig..?

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier