Forvirret

Kære BørneTelefonen

jeg er rigtig forvirret over mine forælders skilsmisse.

Mine forælder blev skilt for et år siden og jeg er ikke rigtig helt faldet på plads endnu.

Da de blev skilt fik jeg af vide at jeg skulle være hos min mor det meste af tiden men jeg føler bare at jeg bliver kastes eundt fordi at de ikke bor særlig langt fra hinanden.

De har de fint med hinanden og ved ikke rigtig hvorfor de er blevet skilt.

Men det er først når jeg kommer i skole jeg får af vide om jeg skal gå hjem til min far eller om jeg skal tage bussen hjem til min mor.

Men hvis nu jeg ikke får besked om hvad jeg skal så tager jeg hjem til en og er lidt ligeglad om de siger nej

de har jo aflligevel ikke tid til mig da de begge arbejder til 5-7 hver aften så føler mig lidt alene

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Du beskriver et problem som mange skilsmissebørn står i, nemlig at man kan føle sig rodløs og kastebold imellem forældrene.

Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at være i. Det lyder lidt som om både mor og far har meget travlt, Jeg tænker på om I også får snakket sammen i familien? Hvis ikke, ville det være godt for dig med et familiemøde, hvor du kan sige til dine forældre, hvordan det går. Det er vigtigt at dine forældre får at vide, at du føler dig som kastebold og at du også føler dig ret meget ladt alene om aftenen. De skal vide, at du har brug for at vide, hvor du skal tage hen og ikke på dagen. Måske skal du foreslå, at du er fast nogle dage - en uge, hos den ene og bagefter en hos den anden. Måske vil det give dig ro, at du ved, at det er sådan det ser ud det næste stykke tid. Det kunne I jo afprøve, hvad der er bedst for dig.

Det er dine forældres ansvar at du har det godt, det er alt for hårdt for dig som det er lige nu og slet ikke i orden.

Jeg ved godt, at det kan være super svært at snakke med sine forældre om skilsmisse, for det kan være meget følsomt også for dem, men det er vigtigt, at de ved hvordan du har det.

Dine forældre har også mulighed for at ringe til vores ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og tale med en rådgiver om, hvordan de bedst hjælper dig til at kommer videre. En anden mulighed er, at de/I ser på Børns Vilkårs hjemmeside under dette link: http://www.bornsvilkar.dk/Temaer/Skilsmisse.aspx#.VG3wWaNWLvE  Det er et helt tema omkring skilsmisser og alt det der følger med.

Du har været rigtig god til at sætte ord på, hvordan det er at være dig. Måske kunne du bruge dette brev og svar til at vise dine forældre, det kan være en god måde at starte familiemødet.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier