Brev
Forældremyndighed
Hej Brevkasse.
Mine forældre er skilt, og min mor har forældre myndigheden over mig. Jeg føler ikke at min far er min far da han jo ikke har noget af forældremyndigheden! Jeg vil godt havde at han også kan bestemmer over mig!
Jeg vil gerne søge om at han kan få noget af forældremyndigheden over mig, sådan at de deler den, men nu er det sådan at han er bosat i Brasilien, men han kommer meget ofte til Danmark for at være sammen med mig!
Vil det gøre det svære at søge om at han skal havde noget af forældremyndigheden, eller har det ingen betydning hvor han bor? Har også hørt noget om man kan ringe til statsforvaltningen, men har ingen i det om hvordan? Jeg mangler virkelig svar!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære…Det med forældremyndighed kan godt være ret svært at finde ud af - selv for de voksne. Det er sådan, at det kun er din far, der kan søge om at få del i forældremyndigheden over dig – hvis dine forældre ikke er enige, om at de skal have fælles forældremyndighed. Børn og unge kan ikke søge om det. Men børn over 10 år har i stedet noget, der kaldes en initiativret. Det betyder rigtig nok, som du har hørt, at børn og unge over 10 år selv kan kontakte statsforvaltningen - og i dit tilfælde fortælle, at du rigtig godt kunne tænke dig, at din far kunne være med til at bestemme mere sammen med din mor. Når du bruger din initiativret, så skal statsforvaltningen holde et møde med dine forældre om hvordan du har det – og måske kan de på denne måde finde frem til nogle løsninger, som kan fungere bedre for dig. Men i sidste ende er det dine forældre, der skal blive enige omkring det med forældremyndigheden. Hvis de ikke kan det, så skal det afgøres i retten, hvor en dommer beslutter det for dem. Hvis du vil benytte dig af din initiativret, så kan du i princippet bare ringe eller skrive en mail til statsforvaltningen. Men det kan godt være rigtig svært at komme igennem på telefonen. På vores hjemmeside under temaet Skilsmisse, kan du finde et brev, som Børns Vilkår har lavet, som en hjælp til børn og unge, som gerne vil bruge deres initiativret. Måske du kunne kigge lidt nærmere på det.? klik her >>Du spørger også til din fars chancer for at få del i forældremyndigheden, når han er bosat i et andet land. Det kan være svært at sige, fordi når en dommer skal beslutte hvordan forældremyndigheden skal være over et barn, er der flere forskellige ting, som kan spille ind, f.eks. hvad kan dine forældre allerede blive enige om, hvad er de uenige om og hvor gode er de til at kunne samarbejde med hinanden, hvordan kan det komme til at fungere i praksis med fælles forældremyndighed, når han bor i et andet land, osv. Så det er faktisk ikke rigtig til at svare på, hvad det ville kunne ende med. Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller skrive til BørneChatten og tale med en rådgiver. Måske I sammen kunne finde ud af, om der kunne være nogle andre muligheder eller ideer til, hvad du kan gøre, når du gerne vil have, at din far kunne være mere med til at beslutte ting i dit liv.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.