Brev
Flytte med mor uden far
Hej børnetelefonen
Jeg er en 16 årige pige og jeg har et poblem… Mine forældre er skilt og har været det i 5 år nu…der er ingen kommunikation mellem min far og min mor. Min mor og hendes mand har besluttet sig for at flytte til spanien men selvfølgelig ikke uden mig og min lillebror på 12 men heller ik uden at vi er med på den.
Vi er begge super op og køre over det! Men mine forældre har delt forældre myndighed…hvis min far siger nej og vi så tager den vider til statsamtet kan vi så godt få lov at flytte uden min fars tilladelse?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Du skriver, at du og din bror er super oppe at køre over, at I evt. skal flytte til Spanien sammen med din mor og hendes mand. Jeg kan godt forstå, at I synes, det lyder spændende.
De officielle regler er sådan at den forældre, hvor børnene har adresse (det gætter jeg på er din mor?) skal meddele flytning til den anden forældre senest 6 uger før flytningen.
Som udgangspunkt skal jeres forældre være enige om det, hvis I skal flytte til udlandet, når de har fælles forældremyndighed! Statsforvaltningen kan dog give tilladelse til kortere ophold, selv om forældrene ikke er enige.
Hvis jeres far ikke vil gå med til, at I flytter, så kan han søge om, at I skal bo hos ham i stedet. Når der tages stilling til, hvor I skal bo, så skal du og din lillebrors ønsker tages med i betragtning, så hvis I begge gerne vil flytte, kan det godt være, at det kan lade sig gøre, men det er ikke sikkert...
Jeg ved ikke, om Statsforvaltningen giver undtagelser fra denne regel, men jeg vil foreslå, at  din mor ringer til Statsforvaltningen og forhører sig om det.
Jeg håber for jer, at jeres forældre kan blive enige, så I kan få denne chance for at prøve at bo i Spanien, som I så gerne vil.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.