Brev
Flytte helt fra mor
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14 år som ikke vil se sin mor mere men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre fordi da jeg sidst fik det lavet om til at jeg skulle være der hver 4. Weekend gik hun til stadtsforvaldningen fordi hun tror det er min far der lokker mig til at gøre det så jeg ved ikke om jeg skal ringe til min mor eller til Statsforvaltningen?
Vil du være sød og hjælpe mig det vil betyde så meget.
Mvh Anonym
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære anonyme pige Tak for dit brev. Du spørger, om du skal snakke med din mor eller med Statsforvaltningen om, at du ikke ønsker at se hende. Jeg ved jo ikke, hvorfor du ikke vil se din mor mere, men hvis det er muligt for dig, synes jeg, du skal snakke med hende først, så hun ved, hvad du går og tænker på. Men det er dig, der kender hende, så du skal nok tænke igennem, om det er en god idé. Du skriver ikke, hvem du bor hos, men ud fra dit brev tænker jeg, at du bor hos din far, og at I to har snakket om det..? Alle børn over 10 år har initiativ ret til at henvende sig til Statsforvaltningen, så du kan selv henvende dig med dit ønske. På vores hjemmeside kan du finde et skema, som du kan udfylde og sende til Statsforvaltningen. Så bliver din sag åbnet igen, og dine forældre og du bliver indkaldt til samtaler. Du kan også læse mere om børns rettigheder i skilsmisse klik her >>. Hvis du vil snakke mere om det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Børne/UngeChatten. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.