Brev
Flytning
Jeg er en dreng på 14 år der bor sammen med min far.
Mine forælder er skilt og jeg har haft bopæl hos min far i 8 år.
Jeg veg har brug for et nyt sted, en ny start, en ny skole. Jeg har brug for at leve hos min mor! Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til min far, hjælp mig!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev. Du skriver, at du har brug for en ny start, ny skole, nyt sted… Og du har lyst til at bo hos din mor.
Der kan være rigtig mange gode grunde til, at man har lyst til og brug for en ny start et nyt sted.
Jeg kan godt forstå, du tænker, det ikke er nemt lige at sige til din far, at du gerne vil bo hos din mor. Der er mange ting at tage hensyn til, ikke mindst hvordan din far vil tage det. Jeg kunne forestille mig, at du er bange for, hvordan din far vil føle det... Vil han blive ked af det? Vil han blive gal på dig eller din mor?
Jeg tænke,r at det er vigtigt at gøre det klart for din far, at det er dig, der vil dette, fordi du har brug for en ny start. Jeg kender jo ikke din far, men jeg har nogle forslag til, hvordan du kan fortælle ham det, du kan eventuelt vælge det forslag, du tænker passer bedst på din far.
Du kan forberede dig ved at skrive ned på papir (i punktform), hvorfor du har brug for en ny start et andet sted. Når du skal snakke med ham (sørg for at I har god tid) kan du starte med at fortælle din far, at du har noget vigtigt, du gerne vil snakke med ham om. Du kan fortælle ham, at du gerne vil have, at han hører dig helt færdig, førend han svarer. Så kan du have dit papir foran dig, når du skal fortælle ham, hvad du har brug for, så papiret med punkterne kan hjælpe dig med at huske alle detaljerne.
Du kan også finde en voksen, du har tillid til (hvis du tænker, at din far ikke vil høre på dig), det kan måske være en lærer, en voksen ven i familien eller en tante, som du kan fortælle, hvorfor du gerne vil skifte bolig og skole. Denne voksne kan så hjælpe dig med at sige det til din far.
Endelig er der selvfølgelig også den mulighed, at du beder Statsforvaltningen om at indkalde dig og dine forældre til et møde, hvor de hjælper jer med at finde ud af, hvordan det kan fungere bedst for dig. Du har en såkaldt "initiativret", som betyder, at du kan bede om sådan et møde, og det kan du gøre ved at ringe til Statsforvaltningen eller ved at sende dem et brev. Sådan et brev har vi lavet et forslag til, så man er sikker på, at man får husket at skrive alle de vigtige ting ned - du kan se brevet her og evt printe det og udfylde det. Adressen på Statsforvaltningen finder du på www.statsforvaltning.dk.
Men i første omgang er det måske rarest for dig at prøve at snakke med din far? I mange tilfælde behøver man ikke hjælp fra Statsforvaltningen, men jeg syntes bare, jeg ville fortælle dig om muligheden, så du ved den eksisterer.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.