Brev
Far
Min mor og far deler forældremyndigheden over mig. De blev skilt da jeg var 2 år.
Min far fik en ny kæreste for 3-5 år siden. I starten var hun flink. Men senere begyndte hun at ignorrer mig. Hvis jeg spørger om noget, svarer hun nogle gange. Men ellers snakker hun ikke til mig. Hvis jeg laver noget jeg godt kan lide, siger hun tit: “Hold en pause. Din far skal have ro til at læse avis” Eller noget der minder om det. Min far siger at han godt kan lide når jeg laver det, men bag efter kigger hun skummelt på mig.
I sommerferien ringede jeg hjem til min mor næsten, hver dag for at få lidt hjælp. Min mor er forstående, og har sagt at det ikke skal være sådan ved min far. Og hvis jeg havde lyst kunne vi snakke med Amtet. Men jeg er bange for at min far vil skubbe mig væk, hvis jeg snakker med Amtet.
Min fars kæreste er også begyndt at læse psykologi. Hun arbejder på en skole, hvor hun er skoleleder. Hun har selv 3 drenge. én på 20 år, én på 18 år og én på 15 år. Min far ELSKER at være sammen med dem. Han har kun 1 pige ud over mig (min søster). Men de snakker ikke rigtig sammen. Nu hvor hun læser psykologi, er hun ikke så meget sammen med min far, og min mor og jeg har snakket om han nok føler sig tilside sat, for han har kæmpe humør svingninger.
Og jeg har ikke længere lyst til at være hos ham. Jeg har aldrig rigtig selv måtte vælge noget ved ham. Han vil ikke høre efter når jeg fortæller noget jeg syntes der er trælst. Nogle gange tænker jeg om ikke det kunne være lettere kun at have 1 forældre, som skulle være min mor.
Min far og storesøster kan ikke enes. De gik igennem Amtet, og nu er min søster flyttet til et andet land. For at komme væk fra de problemer hun sikkert føler her hjemme. Hun er næsten 19 år, og har haft det værre end jeg. Hun har kæmpet mod min far lige fra hun blev født.
Hilsen Den triste.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, der føler dig trist
Det er et rigtigt svært valg, du står over for i forhold til din far. På den ene side er du bange for, at han skubber dig fra sig, som det skete med din søster, og på den anden side har du ikke lyst til at besøge ham mere.
Det er godt at høre, at din mor støtter dig, og at hun bekræfter dig i, at det ikke er godt for dig at være hos din far.
Sådan som du beskriver din situation hos din far, synes jeg heller ikke, det lyder som om det er godt for dig. Og heldigvis har du jo nu en alder, hvor du selv har indflydelse på, hvordan samværet skal være.
Jeg ved ikke, hvor meget du har snakket med din far om, hvordan du oplever samværet? Måske er han ikke klar over, at du trives så dårligt med det? Måske skulle du og din mor tage en snak med ham om det, så I begge får en chance for at gøre det bedre?
Det vil nok være godt,  hvis du kan fortælle ham, hvordan det kan blive bedre for dig. Hvad skal der til, for at du har lyst til at besøge ham igen?
Måske vil han lytte, måske ikke, men i hvert fald har du så givet ham og dig selv en chance til.
Og hvis det ikke hjælper, kan du måske nemmere beslutte dig for, om Statsforvaltningen (det, der tidligere hed Amtet) skal ind i billedet.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.