Brev
familie
kære børnetelefonen
jeg er en pige på 12 der gennemgår en meget svær tid i familien
da mine forældre lige er blevet skildt (har gået til psykolog).
jeg kan ikke holde ud at høre på dem skændes over telefonen. Jeg kan ikke klare mer at min mor bliver ved med at sige grimme ting om min far og hans nye kæreste både fordi: det gør man bare ikke og hun kender ikke engang min fars nye kæreste. Jeg kan ikke holde det ud.
Nu truer min far med at tabe kontakten helt med min mor fordi han ikke kan holde ud at bliver kaldt de ting mer.
Når jeg så siger noget til min mor om at hun skal slappe lidt af fordi det ikke særlig fedt for mig at de hele tiden er sure og ked af det , så bryder hun helt sammen og begynder på hvad der er galt mig ,og at mig og min storebror ikke hjælper hende og at hun er en dårlig mor og at hun har tænkt på at forlade os og hun stopper sin uddandelse og alt mugligt andet.
og når det sker bliver jeg ked af det og bryder helt sammen også kommer vi op og skændes fordi jeg nærmest ikke laver andet når jeg er nede hos hende end at spørge om jeg skal hjælpe med noget.
VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE !!!!!
MVH Pigen på 12 snart 13
PS: Undskyld for at spilde jeres tid ved godt der nogen der har større problemer end mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12, snart 13 år
Først og fremmest skal du vide, at du ALDRIG spilder BørneTelefonens tid. BørneTelefonen er til for alle børn, med alle slags problemer. Vi tager alt lige alvorligt. Og din situation er bestemt rigtig vigtig. For det lyder smadder svært.
Det lyder til, at du og din familie lige nu gennemgår en rigtig svær tid, som du også selv skriver. Derfor tænker jeg, at I måske har brug for lidt hjælp, så I kan lære, hvordan I kan være familie på en ny måde. Det kan nemlig være rigtig svært. Især i starten.
Jeg synes, at det er rigtig sejt, at du har sagt til din mor, at du ikke bryder dig om at høre på de ting, som hun siger om din far. Det er ikke nogle tanker, som hun skal dele med dig – og det skal hun lære. Også selvom det er en svær tid for hende. I en skilsmisse er det vigtigste altid børnene. Det handler om, at du og din storebror har det godt. Men selv når man er voksen, kan man indimellem glemme, hvordan man opfører sig som en forælder. Derfor skal du fortsætte med at sige til din mor, at du ikke vil høre nogle grimme ting om din far og hans liv. Han er din far.
Hvis din mor synes, at det er svært, kan hun ringe til vores ForældreTelefon. Det er en rådgivning ligesom BørneTelefonen, hvor voksne kan ringe anonymt og tale om, hvordan de bedst hjælper deres børn. Din far kan også ringe. De kan læse mere om den her: https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen
Jeg ved ikke, om du kender en person, som måske kan hjælpe dig med at tale med dine forældre? Det er vigtigt, at det er en ”neutral” person. Altså en person, der hverken holder med din mor eller far. Det kan fx være en lærer eller måske en venindes mor eller far. Mon det kunne være en idé for dig? Det er i hvert fald noget, som du kan overveje..
Du kan også bruge en af de rettigheder, som du har som barn i en skilsmisse. Der er noget, der hedder ”initiativretten” - og det handler om, at du kan skrive et brev til Statsforvaltningen, hvor du fortæller, hvordan det er at være dig. Det giver dig mulighed for at blive hørt. Du kan læse mere om din ”initiativret” her: www.bornetelefonen.dk/tema/skilsmisse.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du tale lidt mere om, hvordan det er for dig, når det er svært. Og du kan også tale med en sød rådgiver om, hvilke muligheder der er for dig og din familie.
Du er en sej pige! Og jeg tror på, at du og din familie kan få det bedre. Nogle gange skal man bare have lidt hjælp. Også til de voksne.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen