Brev
Familie
Hej…
for ca. 2 år siden flyttede mig, min mor og lillesøster væk fra danmark, min far bor i danmark, fordi min far og mor er skilt, vi besøger min far næsten hver ferie, men han har ikke altid råd til det, men både jeg og min lillesøster (11 år) vil flytte til Danmark igen, men vi tør ikke at sige det til vores mor…
hvad gør vi??
p.s vi savner vores far helt vildt og det tager op til et halvt år i mellem vi ses.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år. Det lyder som om det har været rigtig svært for dig og din lillesøster, siden jeres forældre blev skilt. I mistede både den daglige kontakt med jeres far, og I flyttede til et andet land. Det er to vanskelige ting, der skete på én gang.
Du skriver, at du ikke tør sige til din mor, at I gerne vil flytte tilbage. Hvad mon du forestiller dig, der ville ske, hvis du sagde det? Mange børn i din situation er bange for at såre den forældre, de vil flytte fra. Måske har du det også sådan? Og mange børn oplever, at hvis de får det sagt, er det slet ikke så slemt, som de troede. Det kan godt være, at forældrene bliver kede af det, men mange vil heldigvis også gerne gøre det så godt som muligt for deres børn. Og i loven om skilsmisser, lægger man meget vægt på at tage hensyn til, hvordan børnene har det.
Hvis jeres ønske skal blive til noget, er jeres forældre nok nødt til at vide det. Så jeg vil foreslå, at du og din lillesøster snakker om, hvem det er bedst at starte med – jeres mor eller jeres far. Og I skal jo også have snakket med jeres far om, det overhovedet kan lade sig gøre. Det kan også være, at I kender en anden voksen, som I kunne betro jer til, og som kunne hjælpe jer med at få snakket med jeres forældre. Måske en af jeres bedsteforældre eller en anden voksne, som I har tillid til...
Hvis jeres far gerne vil være bopæls forælder, og han ikke kan blive enig med jeres mor, kan han henvende sig til det, der hedder Statsforvaltningen. Han kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, hvis han har brug for det. I Danmark er det muligt for børn selv at henvende sig til Statsforvaltningen, hvis de gerne vil flytte bopæl til den anden forældre. Men jeg ved ikke, om du har den mulighed, der hvor du bor. Måske er der en børnetelefon i det land, hvor du bor, som kan rådgive dig om det? (I Europa har de fleste børnetelefoner det samme numer som hos os, nemlig 116 111...)
Hvis du ikke synes, du fik nok hjælp af mit svar, kunne du prøve at logge dig ind på chatten og fortælle lidt mere om din situation, hvis du har lyst. Det kunne f.eks. være hvilket land du bor i, hvem der har forældremyndigheden og lidt mere om dit og din lillesøsters liv med din mor.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen