Brev
Familie
Jeg har et ret stort familie-problem. Jeg skal flytte ret langt væk med min mor, men jeg er bange for at min far bliver ked af det og sur på mig. Han ved at vi skal flytte, men ikke at jeg ikke kan se ham om onsdagen. Hvad skal jeg gøre? Please hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak fordi du har lyst til at skrive ind til BørneBrevkassen og fortælle os din historie. Jeg kan forstå, at der lige nu sker nye ting i din familie, og at du gør dig tanker om, hvad der kommer til at ske mellem især dig og din far. Jeg tror, det er svært at undgå at tænke de tanker, som du gør, når man som oplever, at der sker store ændringer i ens familie. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har lyst til at sige højt, hvad du er bange for.
Jeg kan forstå, at du skal flytte langt væk med din mor, og at det bliver svært for dig og din far at se hinanden om onsdagen, som I plejer. Jeg ved ikke om dine forældre har boet væk fra hinanden i længere tid, eller det er ret nyt for dig, at du bor hos din mor?
Du skriver, at du er bange for, at din far bliver ked af det og sur på dig, når han får af vide, at han ikke kan se dig om onsdagen. Jeg kan godt forstå, at du har din far i dine tanker, og at du bekymrer dig om, hvordan han har det med, at din mor og du skal flytte.
Når forældre beslutter at gå fra hinanden, eller at flytte som i din mors og din situation, er det vigtigt, at det også er de voksne, som tager ansvar for det nye, der skal ske. Jeg ved ikke, om din mor og far taler godt sammen, eller om de slet ikke taler sammen?
Selvom de måske ikke er bedste venner,(?) så er det din mors og fars opgave at tale sammen om, hvad der skal ske, når du og din mor flytter. Jeg kan forstå, at din far ved, at I skal flytte men ikke, at det bliver svært for dig og ham at ses om onsdagen.
Jeg tænker, om det ikke ville hjælpe dig, hvis han vidste det? Lige nu kan jeg høre, at du går og er bange for, hvordan han reagerer, når han får det af vide. Sådan bør det ikke være. Det er din mor og far der skal finde en god løsning – også for dig.
Har du mon fortalt din mor, at du er bange for, at din far bliver ked af det eller sur på dig? Jeg tror, det er vigtigt, at din mor og far ved, hvordan du har det med jeres flytning. Hvis det er din mor, som har besluttet at I skal flytte, skal hun fortælle din far, hvad der skal ske. Hvad tror du din mor vil sige til dig, hvis du fortæller hende, at du er bange for, at din far bliver ked af det og sur?
Jeg tænker også på, hvordan du mon har det med at skulle flytte? Hvordan er det at bo hos din mor? Hvis I skal flytte langt væk, skal du måske også skifte skole? Jeg ved ikke, om du også gør dig sådanne tanker? Jeg tror som sagt, det er vigtigt, at du taler med din mor og din far, om de tanker, du går og gør dig.
Det kan være svært at tage hul på en snak. Hvis det kan hjælpe dig, kan du lade dem læse dit brev og evt. mit svarbrev. Jeg tænker også, at det kunne være en hjælp for dig at ringe ind til os på BørneTelefonen. Så kan du tale med en rådgiver om, hvordan du får fortalt dine forældre det, du fortæller mig her. Måske har du også en anden voksen tæt på dig, som du har lyst til at snakke med. Det kan være en lærer eller måske en bedsteforældre? Ville det være en mulighed for dig?
Det kan være svært for de voksne at flytte fra hinanden, men det er også svært for børn og unge, når der sker nye ting i ens familie. Vi vil meget gerne her på BørneTelefonen tale mere med dig om, hvad der sker med dig, din mor og far lige nu.
Jeg håber, du finder frem til nogle gode voksne, som du kan snakke mere med. Vi har åbent på telefonen og chatten alle hverdage fra kl. 11 til 23. I weekenden sidder vi klar fra kl. 11-19.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.