Brev
Familie…
Kære BB
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal starte med, men det er sådan at jeg har en halv lillebror på 8 og en halv lillesøster på 3. Vi har sammen mor men forskellige fædre.
Min far bor i udlandet og har gjordt det siden jeg blev født, han kommer ca. 1 gang hver 3 år. Mine halv søskenes far (T) har jeg kendt siden jeg var 3 år, så han er jo næsten som en far for mig…
For 3 år siden besluttede min mor og T at stoppe med at være Kærester. Efter det har vi været “dele børn”. Vi er man og tir hos T og så er vi ons, tor, fre og lør hos min mor, efter det er vi så hos T og så begynder den nye uge.
Men sagen er at jeg VIRKELIG hader at være hos T! ( jeg syntes det er ubehageligt at bo der ude, og så er det langt væk fra alt og alle). Han bor i en lille 2 værelses lejlighed, hvor der ikke at hyggeligt at være. Det eneste jeg laver der ude er at se tv, spille pc og være på min telefon. Og det er meget kedeligt!!
Grundene til at jeg ikke gider at være hos T er: – det er 6 kilometer væk fra min skole – føler mig ubehageligt til mode – keder mig – vi får ikke andet en ulækkert og kedelig mad – T går MEGET op i sundhed og den slags, og det betyder at vi ALDRIG får nogen form for sukker!! mig, min mor og mine søskene er vegetare og T veganer.
Jeg har prøvet at forklare min mor at jeg ikke har lyst til at være der ude, men det eneste hun suger er at ” han er din far skat, og du skal være der ude ligesom dine søskene” så siger jeg at han jo ikke er min rigtige far osv. Men hun blever ved med at sige at “jeg har også vrug for noget alene tid, ligesom at alle har det ikke osse” så siger jeg at normalt deles man om børnene, fordi begge forældre vil har børnene, men at det hanler om at i ikke gider at har os!!!
Jeg bliver meget ked af det når jeg tænker over at de tit skændes om hvem der skal havde os mindst… Og at min mor slet ikke lytter til mig!
Bare lige så i ved det har ingen i min famile særlig mange penge. Det sker nogle gange at vi hos min mor ikke har råd til at betale hus leje! Hun arbejder som yoga lære rundt om kring…
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre… Det er som om at jeg lige pludselig er blevet en af de voksene, jeg gør mange ting som ingen andre ville gøre før de er 30. Jeg føler at jeg bliver nød til at være så voksen fordi der ligesom mangler en til at passe på det hele……..
Håber virkelig i vil hjælpe!
Kh S
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er rigtig ulykkelig over den deleordning, din mor og T har lavet, og jeg tænker, at du med dine 11 år er så stor, så du burde tages med på råd.
Desværre har din mor ikke lyttet til dine ønsker, og du har fået en fornemmelse af, at det for de voksne handler om, hvem der mindst skal have dig og dine halvsøskende.
Det er nok ikke det, din mor mener, men det er ikke rart for dig, at du har fået den opfattelse.
Det lyder heller ikke rart for dig, at du synes, du er blevet en af de voksne. Det tyder på, at du har for meget ansvar, og det er ikke godt for et barn.
Du skal vide, at det er meget almindeligt for delebørn, at de ønsker at være mere hjemme, hvor de bor, når de kommer i din alder. Det er fordi, det er mere og mere vigtigt at være tæt på sine venner og sine fritidsaktiviteter, når man bliver større. Så der er ikke noget usædvanligt i dit ønske.
Derfor behøver dit ønske ikke at være en kritik af T. Det kommer mere af, at du er blevet ældre og derfor har nogle andre behov end dine mindre halvsøskende.
Mon T ved, at du gerne vil være mere hjemme? Mon du kan tale med ham om det? Hvis du siger, at det er fordi du gerne vil være mere sammen med dine venner og være tættere på dit daglige liv, behøver du jo ikke at kritisere ham.
Måske kan en anden person også hjælpe dig med, at din mor forstår alvoren i dit ønske. Har du f.eks. et familiemedlem, der vil lytte til dig og tale med din mor? Eller har du en god lærer, der kunne gøre det?
Hvis du ikke synes, du kender nogen, der kan hjælpe dig, var det måske en idé at vise din mor dit brev og mit svar? Sommetider gør det mere indtryk, når man ser noget på skrift, og jeg synes, du har fortalt om dit problem på en rigtig god måde.
Hvis du har brug for mere hjælp, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke videre med en rådgiver.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.