Brev
Bliver ked af det på min fars gård
Jeg er et skilsmisse barn hvis forældre bor langt fra hindanen. Min mor bor inde i byen, hvor jeg går i skole og hvor mine venner er.
Hos min far bor jeg ude på en lille går på landet. Hos ham køre jeg 30 minutter til og fra skole.
Jeg er forholdsvis glad hos min mor, alt er godt, jeg kan sove. Hos min far er jeg ked af det, jeg har svært ved at sove. Jeg bliver næsten bange for at for at sove der. Og tæller dagende til hvornår jeg kommer ud til min mor. Jeg bor hos min mor 9/14 dage og hos min far 5/14 dage
Jeg føler at der er intet at gøre. Jeg bor jo allerede mest hos min mor, og jeg elsker min far.
Det her tør jeg ikke tale om fordi det lyder som om jeg elsker min mor mest. Skal jeg bare holde det ud i det 1 og et halvt år der er til jeg skal på efterskole?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 14 år,
Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det må være rigtigt svært at fortælle sin far, at man faktisk har mere lyst til at bo sammen med sin mor - selvom det er den her ordning, I har nu, så kan tingene jo godt ændre sig. Det lyder også til, at du i høj grad savner venner og det at være tæt på dem. Det er mege forståeligt at vennerne betyder rigtigt meget, og kommer til at betyder mere med tiden.
Jeg synes, det er vigtigt, du bor det sted, hvor du føler dig mest hjemme, og det er vigtigt, du lytter til det, du mærker. Du beskriver rigtigt flot, hvor meget du holder af din far. Det kan din far kun blive glad for at høre. Lige nu fungerer det ikke for dig at bo hos ham. Det handler jo ikke om, at du ikke elsker din far. Det håber jeg, at din far godt kan forstå.
Dine ord beskriver rigtigt godt, hvordan dit liv i bus og langt væk fra alt gør det svært for dig i de dage, hvor du er hos far. Jeg kan godt forstå, det fungerer bedre for dig de dage, du er hos mor.
Det lyder dejligt med efterskole. Jeg synes ikke, du skal bide 1 ½ år i dig. Jeg tænker, at du helt ærligt skal fortælle dine forældre, hvordan du har det, når du bor hos far. Så kan I sammen finde en løsning, hvor du måske besøger far, men tager hjem om natten eller kun sover der i weekenden. Måske kan du have en ven med på weekend hos far. Det kan også være, at du i en periode skal mødes med din far et helt andet sted end hjemme hos ham.
Jeg ved fra andre, at det tit er et dilemma unge kommer i, når deres forældre er skilt og bor langt fra hinanden. Det ved jeg godt ikke hjælper dig, men måske kan du tænke på det, som at du ikke er den eneste, der har det svært, og det kan være med til at give dig mod til at få snakket med dine forældre. Aftalerne om, hvor du skal være og hvor længe, skal være til barnets/den unges bedste. Det er i hvert fald idéen med at aftalerne laves.
Det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre om, hvordan du har det, for at I kan ændre på tingene. Jeg ved godt, at tanken om sådan en samtale kan være super svær. Du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra. Eller også kan du sende den samme besked til begge dine forældre, og skrive at du har brug for at snakke om det. Jeg håber, du holder fast i dit seje mod til at få det bedre, når du bor hos far.
Du kan altid ringe ringe anonymt til BørneTelefonen 116111, hvor vi sidder klar til at snakke. Dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 og få rådgivning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen