Bliver ked af det på min fars gård

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 14 år,

Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det må være rigtigt svært at fortælle sin far, at man faktisk har mere lyst til at bo sammen med sin mor - selvom det er den her ordning, I har nu, så kan tingene jo godt ændre sig. Det lyder også til, at du i høj grad savner venner og det at være tæt på dem. Det er mege forståeligt at vennerne betyder rigtigt meget, og kommer til at betyder mere med tiden.

Jeg synes, det er vigtigt, du bor det sted, hvor du føler dig mest hjemme, og det er vigtigt, du lytter til det, du mærker. Du beskriver rigtigt flot, hvor meget du holder af din far. Det kan din far kun blive glad for at høre. Lige nu fungerer det ikke for dig at bo hos ham. Det handler jo ikke om, at du ikke elsker din far. Det håber jeg, at din far godt kan forstå.

Dine ord beskriver rigtigt godt, hvordan dit liv i bus og langt væk fra alt gør det svært for dig i de dage, hvor du er hos far. Jeg kan godt forstå, det fungerer bedre for dig de dage, du er hos mor.

Det lyder dejligt med efterskole. Jeg synes ikke, du skal bide 1 ½ år i dig. Jeg tænker, at du helt ærligt skal fortælle dine forældre, hvordan du har det, når du bor hos far. Så kan I sammen finde en løsning, hvor du måske besøger far, men tager hjem om natten eller kun sover der i weekenden. Måske kan du have en ven med på weekend hos far. Det kan også være, at du i en periode skal mødes med din far et helt andet sted end hjemme hos ham.

Jeg ved fra andre, at det tit er et dilemma unge kommer i, når deres forældre er skilt og bor langt fra hinanden. Det ved jeg godt ikke hjælper dig, men måske kan du tænke på det, som at du ikke er den eneste, der har det svært, og det kan være med til at give dig mod til at få snakket med dine forældre. Aftalerne om, hvor du skal være og hvor længe, skal være til barnets/den unges bedste. Det er i hvert fald idéen med at aftalerne laves.

Det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre om, hvordan du har det, for at I kan ændre på tingene. Jeg ved godt, at tanken om sådan en samtale kan være super svær. Du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra. Eller også kan du sende den samme besked til begge dine forældre, og skrive at du har brug for at snakke om det. Jeg håber, du holder fast i dit seje mod til at få det bedre, når du bor hos far.

Du kan altid ringe ringe anonymt til BørneTelefonen 116111, hvor vi sidder klar til at snakke. Dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 og få rådgivning.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.