Brev
At flytte hjemmefra som 17-årig
Hej BB..
Jeg står i den ulidelige situation, hvor jeg for et ½ år siden blev tvunget til at flytte fra min mor, op til min far, som bor i den anden ende af landet.. Jeg ved de gør alt hvad de kan for at hjælpe mig, men kan mærke at jeg psykisk, bliver mere og mere nedslidt.. Min mor vil ikke have mig boende, men jeg vil tilbage til Midtjylland, hvor jeg kommer fra,
jeg er blevet tilbudt af min kærestes forældre at flytte ind hos dem, men de er bare bange for at mine forældre bliver sure på dem.. Har også en kammerat der har tilbudt at jeg kan bo hos ham, men jeg ved at mine forældre ALDRIG går med til det..
Det er udelukket at jeg får lov at bo hos min mor igen, men jeg kan mærke hver gang jeg er Midtjylland ændrer mit humør + min psykiske tilstand 180 grader, og alt bliver meget bedre, når jeg er sammen med de mennesker jeg holder af og dem som gør mig glade..
Har af flere omgange overvejet at stikke af, for jeg kan simpelthen ikke holde mit liv ud, når jeg er heroppe… Mine forældre siger at hvis jeg ikke snart stopper med at blive ved med at overtale min mor, sender de mig på en institution, men det hjælper heller ikke.. Jeg vil tilbage til Midtjylland, koste det hvad det vil.. Ellers ved jeg snart ikke hvad jeg gør…
Mvh. Den ulykkelige dreng
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17
Når jeg læser dit brev, undrer jeg mig over, at du tilsyneladende ikke er blevet hørt omkring dine egne ønsker om bopæl. Det lyder til, at din nuværende situation ikke er god for dig, så jeg kan godt forstå, at du ønsker en ændring.
Du skriver ikke, hvorfor du blev tvunget til at bo hos din far, og hvad der skete, siden du ikke kan komme tilbage til din mor, men under alle omstændigheder skal du jo tages med på råd.
Nu har du i ½ år prøvet at få det til at fungere hos din far, men det lykkes ikke.
Jeg tror, at du vil have stor glæde af at få en bisidder fra Børns Vilkår, som dels kan oplyse dig om dine rettigheder, og dels kan deltage i møder med sagsbehandler m.v. og støtte dig. Du kan læse mere her om, hvad en bisidder kan hjælpe dig med, og hvordan du kommer i kontakt med en bisidder. Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, som ikke havde det godt derhjemme, og vi vil også rigtig gerne hjælpe dig!
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.