Brev
anonym pige
hej børne brevkasse..
siden jeg var 6 år har min mor og far været skilt og det er jeg meget ked af….for det meste bor jeg hjemme hos min mor og jeg ser min far hver anden weekend, og jeg kunne godt tænke mig at være mere sammen med min far men jeg har ingen ideer
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at dine forældre er skilt. Der er rigtig mange børn af skilte forældre, som savner at kunne være sammen med begge deres forældre på en gang, og som synes det er svært, at man hele tiden skal undvære den ene forældre – er det mon også lidt sådan, du har det?
Du fortæller, at du var 6 år, da de blev skilt, så jeg tænker, at du er gammel nok til at kunne huske jer som en familie, hvor dine forældre boede sammen.. Det kan nogle gange gøre det sværere, hvis man har nogle gode minder fra dengang og man måske egentlig ikke har lyst til at det bare skal være minder. Har du nogen gode minder fra før de blev skilt? Måske har du også nogle billeder af jer alle tre sammen?
Nogle børn oplever, at deres forældre har fået det bedre efter de er blevet skilt, der er kommet en bedre stemning i hjemmet, så det næsten kan blive noget godt at forældrene blev skilt. Andre børn synes det er rigtig svært at deres forældre er skilt, fordi de synes, det er meget svært hele tiden at skulle være væk fra den ene forælder.
Du fortæller, at du godt kunne ønske dig at se din far lidt mere, men har lidt svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre, er det rigtigt?
Det er faktisk sådan, at børn har ret til at blive hørt, når det handler om, hvor meget de har lyst til at se deres mor og far – så du har faktisk ret til at fortælle, hvordan du godt kunne tænke dig, det skulle være..
Måske kan du starte med at tale med din mor og far om dit ønske om at se din far lidt mere? Jeg ved ikke, hvor godt dine forældre taler sammen nu, men hvis de er gode venner, kan det måske være en idé at spørge, om I alle tre kunne snakke sammen, fordi du har noget du gerne vil fortælle dem..? Måske tænker du, at det er bedre at tale med en af dem først og så den anden bagefter? Det er lidt afhængigt af, hvordan dine forældre har det med at tale sammen og være i samme rum.
Inden du taler med dine forældre, kan det være en god idé, at du måske mærker efter, hvad du godt kunne tænke dig.. Har du lyst til at se dine far nogle timer mere eller måske en overnatning mere? Eller kunne du bare godt tænke dig, at have større mulighed for at besøge ham, når du har lyst, når du er hos din mor? Du kan selvfølgelig også bare sige til dem, at du kan mærke en lyst til at se din far lidt mere – og så finder I sammen ud af, hvad der kan lade sig gøre.. Hvilken mulighed tror du, der passer dig og dine forældre bedst?
Hvis du synes, det kan være lidt svært at skulle sige det til dine forældre, at du godt kunne tænke dig at se din far lidt mere, kan det være en god idé at skrive det i et brev til dem. Så kan de læse brevet og bagefter kan I så snakke sammen, men så behøver du ikke skulle sige det til dem.. Måske er det mere dig at gøre det på den måde?
Jeg håber, at du har fået lidt mod på at gå videre med dit ønske – måske vil din far også synes det kunne være rigtig hyggeligt? Hvis du oplever, at dine forældre ikke rigtig lytter ,eller hvis ikke du synes, du kan få snakket om det, så kunne det måske være en ide at prøve at snakke med en rådgiver på BørneTelefonen..?
Det gælder også, hvis du har nogle flere spørgsmål eller hvis du bare lyst til at snakke. Nummeret er 116 111.
De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.