Brev
Voldtaget??
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år, som har en rigtig dejlig kæreste på 15. Vi har været sammen i næsten et halvt år
Jeg føler mig rigtig tryg ved ham, og vi kan snakke med hinanden om alt
Vi begyndte for noget tid siden at snakke om at skulle begynde at mærke på hinanden, men han sagde at han ikke helt var klar endnu, så vi ventede og har ikke snakket om det siden
Her den anden dag sov vi så sammen, hvor han vågnede tidligt om morgnen. Jeg lå med ryggen til ham og Han troede at jeg sov… Han begyndte så stille og roligt at stikke sin hånd ned imellem benene på mig. Jeg reagere ikke på det fordi jeg ikke har noget imod det.
Lidt efter tog han sin pik og stak ind imellem mine ben.. Vi havde dog begge underbukser på.
Han blev ved med at gøre det og begyndte at bevæge sig frem og tilbage som om vi vande sex. Han gjorde det igen om aftnen og morgnen efter. (Vi sov sammen to nætter i træk)
Jeg ved ikke hvorfor han gjorde det og hvad han ville med det… Han har sagt flere gange at han ikke ville gøre noget som jeg ikke var klar/tryg ved så jeg forstår ikke hvorfor han gjorde det og på en måde føltes det lidt som om at han prøvede at voldtage mig..
Jeg ved ikke om jeg skal sige det til ham, da han jo tror at jeg sov eller om jeg bare skal glemme det og komme videre uden at fortælle ham noget…
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige på 14.
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du har en dejlig kæreste og at I har talt om at mærke hinanden. Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl om det han gjorde, når han havde sagt noget andet, da I talte om det. Jeg ved ikke om han fik lyst og så gjorde det, uden at vide om du var klar?
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at finde ud af hvorfor han lige gjorde som han gjorde.
Det lyder som om at det din kæreste har gjort, har været for at give en behagelig følelse. Dog er det vigtigt du får talt med ham om hvordan du har oplevet det, og at du også næste gang giver klare signaler for, hvad du synes der er okay for dig. Måske har I misforstået hinandens signaler og han har måske troet du var tryg ved det, fordi du tidligere har givet udtryk for du var klar på at mærke på hinanden?
Du kan måske sige til ham, at du har tænkt på det der skete, og på den måde åbne op for en snak omkring hvor I begge står seksuelt og hvad I hver især er klar til. For det er vigtigt at tale sammen om det, så iI kan blive ved med at stole på hinanden og være trygge, når I begynder på at udforske hinandens kroppe. Bliv ved med at lyt til dig selv og dine egne grænser, og tag det i dit eget tempo. Men tal med ham om det og reagér i situationen hvis han gør noget du ikke bryder dig om, ved at sige stop og tale med ham om det. Man kan også aftale, at man kan spørge den anden om det er ok og om man er ok med det. Fx er det ok at jeg rører dig på, føles det ok når jeg rører her eller gør sådan her.
Ved at spørge hinanden får I begge mulighed for at fortælle den anden om det er ok og føles rart, og på den måde passer man også på hinanden og de grænser man har.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Kram fra BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?