Vil hun?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år,

Hvor er det godt du har skrevet herind til os med dit spørgsmål! Du fortæller i dit brev omkring en sød pige fra din klasse som du nu er begyndt at have lyst til at have sex med. Det er så godt at du har valgt at skrive herind. Mange børn og unge, synes det med kroppen og sex er lidt svært at tale om.

Jeg tænker, du gerne vil være sød overfor pigen og ikke gøre noget forkert siden du har skrevet dit brev. Er det mon rigtigt forstået? Det er godt at passe på hinandens grænser når det handler om sex.

Det er helt normalt at kunne mærke på sin krop, når man har lyst til at være sammen med en pige, man er glad for. Måske du bliver nervøs, fordi det er lidt svært at få sagt, hvad du har lyst til? Måske det med at have lyst til sex er nyt og lidt underligt for dig?

Som du måske ved er den seksuelle lavalder 15 år. Men det er ikke ulovligt at have sex, hvis man er lige gamle og under 15 år. Men det er meget vigtigt, at ingen føler sig pressede til at gøre noget man ikke i virkeligheden har lyst til. Jeg håber du forstår, hvad jeg mener.

Sexlinien har en rigtig god side her, hvor du kan læse mere om den seksuelle lavalder og om den første gang. De har også en brevkasse til spørgsmål. https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang På deres side kommer de også ind på prævention og andre ting, der er gode at vide omkring den seksuelle debut.

Måske du skal prøve at gå lidt forsigtigt frem. Det er jo ikke sikkert hun er klar til at have sex. Særligt hvis hun også er 12 år gammel som dig. Det siger jeg for at passe lidt på jer begge.

Du spørger efter gode råd til at spørge hende, om hun har lyst til sex. Du kan jo prøve at fortælle hende, at du godt kan lide hende. Fx ”Jeg synes du er ret sød”. Så kan du se, hvordan hun svarer. Du kan også fortælle hende, at du bliver lidt nervøs, når du er sammen med hende. Måske hun har det på samme måde som dig?

BørneTelefonen har også en temaside, som jeg lige sender dig et link til her. Måske det kan hjælpe dig, at læse lidt mere. https://bornetelefonen.dk/sex-og-seksualitet-over-13-aar/.

Jeg håber du kunne bruge rådene til noget.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?