Vil gå med ble

Hej bb

jeg er en dreng der vil gå med ble men ved ikke om det er unormalt og tør ikke at spørge mine forældre

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tusind tak for dit brev. Det er godt, at du skriver ind til os, for det lyder til, at du tænker en del over det med ble, Og at det er et emne, du har brug for hjælp til at få lidt mere viden om.

For at svare på første del af dit spørgsmål, så er det nok de færreste, der går med ble i din alder - med mindre de har problemer med fx vandladning eller andet. Og det er ikke fordi, at det er forkert at gå med ble, det er nok bare ikke så socialt acceptabelt. De fleste smider bleen, når de er omkring 2-3 år og begynder i børnehave.

Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvordan det kan være, at du gerne vil gå med ble? Jeg kan se, at du har sat emnet under ’sex og seksualitet’. Og derfor tænker jeg, at det det er den betydning, det har for dig. Du føler måske en form for seksuel opstemthed ved at gå med ble?

Jeg ved ikke, om du er bekendt med begrebet ‘infantilisme’ - hvor voksne mennesker går med ble og sut og bliver plejet af en anden voksen?

Du kan prøve at google ordet, så kan du læse lidt mere om det. Måske vil du kunne genkende den seksuelle tiltrækning af bleen, der beskrives her. Du kan også læse mere på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/fetich.aspx.

Jeg tror, rigtig mange har svært ved at tale med deres forældre om seksualitet. Ens lyst og seksuelle praksis ønsker man oftest at holde privat og kun dele med ens sex-partnere. Derfor behøver du jo heller ikke spørge din forældre, hvis ikke du har lyst til at dele det med bleen med dem.

I stedet kan du søge mere viden og råd hos Sexlinien. Du kan ringe på 70 20 22 66.. Og du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen, så kan vi tale lidt mere om de tanker, du har, og hjælpe dig bedst muligt på vej.

De kærligste hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?