Brev
Ven er bøsse
Jeg har en bøsse, og jeg har ingen fordomme mod ham tværtimod, men han er begyndt sådan at prøve at tage min hånd hele tiden, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, han er jo min virkelig gode ven.
Så mit spørgsmål er, burde jeg bare lade ham holde min hånd holde min hånd så det ikke bliver akavet?
plz svar
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Tak for dit brev. Jeg synes, at du lyder som en rigtig god ven, der ikke vil gøre din gode ven ked af det, ved at sige han ikke må holde dig i hånden.
Ud fra det du skriver, lyder det som om at du synes, det er lidt ubehageligt og mærkeligt, at din ven vil holde dig i hånden. Jeg tænker, at du nok også ville synes, at det var lidt ubehageligt og mærkeligt, hvis en af dine andre venner ville holde dig i hånden? Hvad mon du ville sige til dem? Når man er gode venner, så er det bedst at man er ærlige overfor hinanden, så det synes jeg også at du skal være overfor din gode ven.
Du lyder som en meget betænksom ven, så jeg tænker at du vil være god til at få fortalt din ven, hvordan du har det, uden at  han bliver ked af det. Måske du kunne fortælle ham, at det ikke har noget med ham at gøre, men at du bare ikke rigtig bryder dig om, at holde dine venner i hånden. Hverken ham eller dine andre venner, hvis det altså er sådan du har det. Hvordan tror du at han ville reagere, hvis du sagde sådan til ham?
Det er altid vigtigt, at du siger fra, hvis du føler at dine grænser bliver overskredet. Det gælder både, hvis det er din gode ven der overskrider dine grænser, men også hvis det er andre mennesker. Hvis det føles ubehageligt, at din ven holder dig i hånden, er det derfor helt ok at sige fra. Du er bekymret for at det skal blive akavet mellem jer, hvis du ikke lader din ven holde din hånd. Jeg ved jo ikke hvordan din ven vil reagere, hvis du siger du ikke har lyst til at holde ham i hånden. Jeg tænker, at hvis han er en lige så god ven som du er, vil han også respektere at du ikke har lyst til at holde ham i hånden og I kan blive ved med at være gode venner.
Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du også altid velkommen til at kontakte os på chatten eller BørneTelefonen 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen