Usikker om min første gang

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år.

Jeg kan godt forstå, at der er mange tanker, der flyver rundt i dit hoved netop nu. Du skriver, at du overtænker, men jeg tror nu ikke, at du overtænker mere end alle andre, der måske står overfor deres første gang med sex. Jeg ved i hvert tilfælde, at jeg tænkte lige så meget over det, dengang jeg var i dine sko.

Det er virkeligt modigt, at du har skrevet til BørneTelefonen, og jeg tror faktisk, at du kan bruge dit brev, som det første skridt på vejen. Du skriver, at der er noget du er bange for – nemlig at blive dømt for hvordan du ser ud og for, at du ikke er erfaren. Jeg tror, at du har behov for at snakke med din kæreste om det og jeg tror faktisk også, at han har behov for at snakke med dig om det.

For, det kan godt være, at han har prøvet andre ting, men det har jo ikke været med dig. Jeg tror helt sikkert, at han tænker lige så meget på det som dig.

Måske du, næste gang du er sammen med ham, og du føler, at du har lyst til at gå et skridt videre, kunne prøve at fortælle ham om noget af det, du er nervøs for, fx at du ikke har prøvet noget sexuelt før? Det behøver ikke være sådan, at I skal have sex som det første. Måske I bare kunne ligge tæt sammen, kysse og snakke? Når man ligger helt tæt, er det nogle gange nemmere at fortælle noget, man synes er lidt pinligt. I kunne også lege sammen, fx tage bind for øjnene og røre ved hinanden på skift, mens I har tøj på, I kunne give hinanden massage på ryggen, eller på anden måde røre ved hinanden. Det er vigtigt, at man lærer hinanden godt at kende, så, hvis I har sex på et tidspunkt, så kender I hinanden godt nok til, at det bliver en god oplevelse for jer begge.

Du skriver, at du har det svært med din krop, og jeg forstår godt, at det netop er i forbindelse med sex, at du kommer til at tænke endnu mere over din krop. Du er måske klar til at prøve selv at mærke lidt på din krop. Det kan være, du bliver mere klar over, hvordan det vil føles, hvis din kæreste rør dig på samme måde, og om hvad du kan lide eller ikke lide? For det er meget vigtigt, at du ikke gør noget, som du ikke har lyst til.

Der er ikke noget der haster, jeres forhold bør have tid til at vokse og jo bedre I kender hinanden og jo mere I holder af hinanden, jo større er chancerne for, at I får lyst til hinanden og måske kan dele jeres ‘første gang’.

Hvis du har lyst, kunne du prøve at gå ind på vores hjemmeside www.boernetelefonen.dk og søge på ordet ‘sex’ i brevkassen, så ser du, at mange andre deler din nervøsitet og bekymring for den første gang. Måske nogle af de svar, du kan finde der, også kan hjælpe dig? Du kan måske også finder info her https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang

Du bør ikke være ked af, at du ‘overtænker’, som du skriver – det er en styrke at tænke sig om, før man handler og de beslutninger man tænker over, før man tager dem, er oftest bedre end dem, man bare springer ud i. Jeg håber og tror, at du og din kæreste får en dejlig tid fremover, så længe I er enige om, hvordan jeres forhold skal folde sig ud.

Mange kærlige hilsner og tanker

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?