Usikker

Kære børnetelefonen.

Jeg er en 18 årige pige, som lider af meget lav selvværd og selvtillid. Det går meget ud over min hverdag og i det hele startet bare mit liv. Det gør at jeg ikke kan stole på nogen, og det dræber mit sex liv. Jeg kan ikke have sex med nogen, da jeg er for pinlig berørt over min krop.

For det første er jeg virkelig ked af mine bryster. Ikke pga størrelse men fordi de hænger rigtigt meget, da jeg voksede hurtigt og tabte mig samtidig, så mine bryster har ikke kunne følge med. Det ødelægger mig virkelig, jeg kan aldrig gå uden bh. Jeg kan ikke engang bade uden jeg skal have bh på, fordi jeg ikke kan finde nogle bikini, hvor man ikke kan se mine bryster hængere. Jeg sover selv med bh, fordi det går ondt hvis jeg starter den af, da de hænger ned mod siden, så det føles som om hele min hud er ved at sprænge.

For det andet så har jeg virkelig mange smerte ved sammenleje. Jeg har ingen problemer med at blive våd, tværtimod så bliver jeg faktisk tit virkelig våd virkelig hurtigt, hvilket jeg også finder pinligt. Jeg har kun haft sex to gange, tredje gang jeg prøvede måtte jeg stoppe, fordi det går så fandens ondt. Det føles som om jeg har et slags åbent sår, som bare gør ondt, så snart det mindste rører mig. Det er virkelig et problem for mig, da det har skræmt mig væk. Jeg tør hverken at få fingre eller noget andet, da jeg er bange for det gør ondt.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, for det ødelægger virkelig mit liv. Hvis ikke det snart bliver bedre, kan jeg ikke se nogle grund til at leve længere, da det ødelægger mig så meget socialt.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år,

Der er desværre rigtig mange piger, som ikke er tilfredse med deres kroppe. Unge piger er rigtig gode til at fokusere på de fejl, som de synes, de har, fremfor de ting der er gode.
I forhold til det med bryster, er det vigtigt at huske, at bryster er meget forkellige. Nogle har meget små bryster, andre store - som du sikkert allerede selv har bemærket. Heldigvis findes der så mange forskellige BH’er og bikinier, som kan være en rigtig god støtte, når man får en der passer lige til en.

Jeg tænker, at du måske kunne prøve at gå ind i undertøjsbutik og få råd og vejledning om hvilke type BH’er og bikinier, der er bedst til dine bryster. Det kan være de har en model, du ikke har prøvet.

Men jeg synes også, at du skal få en snak med din læge om smerterne. Det er selvfølgeligt ikke meningen, at det skal gøre ondt. Det forstyrrer nok også nattesøvnen, og at have smerter tager også meget energi og overskud. Måske kan din læge anbefale dig noget behandling, som vil være god for dig. Hvis du selv har nogle ønsker om, hvad du tænker er bedst, så vil det være rigtig godt at din læge ved det. Du kan fx ringe og snakke med lægen eller måske skrive til din læge over webmail?  Du er jo 18 år og  voksen, derfor kan du gå til lægen, uden dine forældre behøver vide det eller vide noget om behandlingen.

I forhold til dine smerter ved samleje kan der være mange forskellige grunde og forklaringer til.
Jeg kommer til at tænke på, om du er tryg ved den person, du har haft sex med, da det kan spille en vigtig faktor. Hvis ikke man er tryg sammen med personen, kan det være utroligt svært at slappe af, og derfor kan man komme til at spænde rigtig meget, sådan så det kan gøre meget ondt.

Hvis det ikke er det, der er problemet, kan det også være en rigtig god idé, at I køber noget glidecreme, da dette kan måske afhjælpe smerterne lidt. Jeg ved godt, at du skriver, at du ikke har problemer med at blive våd, men det kan være, at du kun er våd i starten af samlejet?

Det er jo selvfølgelig ikke meningen, at sex skal gøre ondt, og det lyder som om at det for dig er meget smertefuldt.
Mit råd til dig er, at du også her kontakter din læge og fortæller det, du skriver her i brevet. Lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor det gør så ondt på dig og komme med råd og vejledning til, hvordan smerterne kan forsvinde. Måske kan du snakke eller skrive med din læge både om smerterne ved brystet og ved samleje.

Derudover synes jeg, at det kunne være en rigtig god idé at tale med din mor omkring dine tanker og bekymringer om din krop. Jeg ved godt, at det kan være en virkelig svær snak at tage hul på, men det kan være, at det kan hjælpe dig. For nogen unge er det en hjælp at skrive en sms om det eller et brev - måske er det en idé for dig?
Måske har din mor oplevet nogle af de samme ting og fortælle dig, hvad hun har gjort for at hjælpe det på vej.
Du kan måske starte med at fortælle eller skrive, at det er rigtig svært for dig at tale om, men at du håber, hun vil give sig tid til at lytte til dig. Det kan nogle gange hjælpe en rigtig meget at sige det fra start af.
Du kan jo eventuelt også spørge din mor eller en veninde, om hun vil tage med dig op til lægen, når du skal det. Hvis du har det bedst med det.

Jeg er sikker på, at det hele nok skal blive bedre, derfor er det godt, at du er på vej til at gøre noget godt for dig selv.

Mange knus og tanker fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?