Uden Kondom:-?

Hej BB.
jeg er en dreng på 14 og har den mest fantastiske kæreste og vi har haft sex mange gange…. Men Da jeg var sammen med hende for en uge siden spurgte hun mig om jeg ville uden kondom og jeg sagde nej fordi jeg synes det ville vare synd for hende hvis hun skulle blive gravis i en alder af 15 år..

hun blev virkelig skuffet men sagde at det var okay… nu har vi så lige været sammen igen idag og den her gang gjorde vi det uden kondom og det var fantastisk som altid .. men hvordan finder jeg ud af hvad hun synes om det? jeg har det virkelig svært med at finde ud af hvordan hun har det…

håber i svare fra den bekymrede M……..

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er dejligt, du skriver herind til med dine spørgsmål. Det lyder til, du har en dejlig kæreste, som du har det rigtig rart sammen med. Jeg tænker, at det er en moden og rigtig tanke du har, når du mener, at I skal bruge kondom.

Det er vigtigt og helt rigtigt, at I sammen sørger for beskyttelse, sådan at din kæreste ikke bliver gravid. Jeg spekulerer på, hvordan I passede på dengang I var sammen uden kondom.

Det er jo kun dig og din kæreste der sammen ved, hvordan det er, når I er sammen seksuelt.  Var det mon en mulighed at starte en snak omkring hvordan det var, ved at starte med at tale om, hvordan I beskytter jer..? Jeg ved at det emne, kan være følsomt, men hvis ikke I får snakket om det, så bliver det jo svært at vide, hvordan den anden har det...

Du kan måske fortælle hende, at du er bekymret for, om hun bliver gravid. Fortælle hende om, hvor dejligt du synes, I har det sammen, også når I ikke lige har sex, men at du gerne vil passe på hende og hjælpe til der ikke sker hende noget.

Måske kan du fortælle hende, at det jo lige så meget er dit ansvar som hendes, hvis der skulle ske noget, der ikke var meningen når I er sammen.

Jeg får lyst til lige at fortælle, at kondomet ikke kun beskytter imod graviditet, men også beskytter jer mod kønssygdomme. Det var måske også noget du kunne bruge til at få en snak i gang med din søde kæreste.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil.

Mange kærlige hilser

BørneBrevkassen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?