Brev
Ubeskyttet sex
Hej, jeg er en pige på 15. Jeg har fornyligt haft sex med en dreng. Jeg gav ham lov til at komme hurtigt ind og ud, derefter tog han kondom på.
Er der mulighed for jeg er blevet gravid, eller noget andet?
Jeg kan ikke snakke med mine forældre om det, da de ikke er særlig large, og jeg vil ikke blusse noget op før jeg ved det er noget jeg ikke kan komme udenom, og ikke kan løse på egen hånd.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Du kan i princippet godt være blevet gravid, nu hvor drengen har været inde i dig. Også selvom han ikke har haft udløsning.
Der kan nemlig godt komme lidt væske ud af drengens penis, selvom han ikke har fået udløsning. Og heri kan der nogle gange være sædceller.
Jeg synes, du skal tage en graviditetstest. Køb den i et supermarked eller på apoteket – men husk at læse indlægssedlen, så du ved, du tager den korrekt og på rette tidspunkt.
Måske har du og drengen så godt et forhold, at I kan være sammen om at tage den? Ellers er der måske en anden, der kan være sammen med dig. En god veninde?
Forhåbentlig og sandsynligvis er du ikke gravid.
Skulle testen vise sig at være positiv, skal du hurtigst muligt til lægen, så du kan få den rette vejledning og hjælp.
Jeg vil også opfordre dig til at tale med dine forældre, hvis det viser sig, at du er gravid. Selvom de måske ikke er så large, som du skriver, så vil det være vigtigt for dig, at have deres støtte og nogle at snakke med om, hvad der så skal ske.
Vær også opmærksom på, om du kan have fået en kønssygdom. Selvom han kun har været kort inde i dig, kan du godt være blevet smittet.
Mange tanker
Brevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?