Ubeskyttet sex

Hej BørneTelefonen

Jeg har for nylig fået en kæreste. Vi har sex sammen.

Har sagt til mig selv at jeg rigtig gerne vil have kondom på når det er. Det gør vi så også for det meste. Men der er nogle gange hvor den smutter… Det vil sige hvor vi har sex uden men han trækker ud, når han kommer.
Fortryder det altid lige bagefter at jeg gjorder det uden.

Jeg kan ikke lide tanken om graviditet. Hader at jeg skal gå og bekymre mig om min menstruation, om den kommer eller ikke. Jeg er en person der overtænker rigtig nemt. Så den bliver forsinket. Det gør også at jeg panikker.

Synes det er træls, at det en ting jeg skal tænke på for hver gang vi ikke har kondom på.

Har snakket med min kæreste, om at jeg rigtig gerne vil have det på. Han acceptere selfølgelig mit valg. Men jeg kan tydeligt mærke at han helts vil uden. Han prøver tit at få den ind uden kondom på. Hvor jeg så både bliver lidt forskrækket over at han kan finde på at gøre det uden jeg ved det, og den der er nederen fordi jeg er den der trækker nitten og siger, han skal tage den på.

Af den grund er han også rigtig stor fan af, at jeg snart skal på mini-piller. Men nu er det så bare sådan, at jeg stadig gerne vil bruge kondom stadig.

Synes det bliver ekstra svært at sige fra når jeg jo også gerne selv vil uden.

Når jeg bliver liderlig bliver det også svære for mig at sige fra.

Tænkte derfor om i havde en god ide eller metode til mig så det hele ville blive lidt nemmere?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Jeg forstår godt, at du synes det kan være svært med kondomet, når du mærker, at både du og din kæreste får lyst til at være sammen uden. Jeg vil gerne dele nogle tanker med dig, som  jeg håber kan hjælpe dig.

Mange er bange for at blive gravide, og frygten kan fylde rigtig meget. Derfor er det også en god idé at gøre nogle ting, så man føler sig sikret. Eksempelvis bruge kondom eller være på minipiller.

Du skriver, at du stadig gerne vil bruge kondom, efter du kommer på pillerne. Det lyder som om, at du bare gerne vil være helt sikker på ikke at blive gravid? Eller er det mon fordi, du frygter at blive smittet med en kønssygdom? Uanset grunden  – så er kondom en god måde at sikre sig imod begge dele.

Måske du kan tale med din læge om dine bekymringer? Det kan være, at han/hun kan give information, der også kan give dig ro. Du kan fortælle din læge, hvorfor du gerne vil bruge både minipiller og kondom. Så kan han eller hun guide dig til, hvad den bedste præventionform er.

Du skriver, at du nogle gange har lyst uden. Og at det derfor er svært at sige fra. Jeg tror, at mange kender den følelse. For lige så dejligt som det er, at være beskyttet, lige så irriterende kan det også nogle gange være at stoppe for at få kondom på.

Det lyder som om, at du er den, der passer særligt på. Du skriver, at det ofte er dig, der skal trække nitten og sige, at han skal tage kondomet på. Jeg kan godt forstå, hvis det også er frustrerende.

For man kan faktisk godt blive gravid, selvom han trækker sig ud inden, han kommer. Der kan nemlig være sædceller i præspermen, som er den væske, der kommer fra penis, når den er stiv. Det er altså en væske, der kommer inden, drengen eller manden får udløsning.

I nogle parforhold er det pigerne, der bekymrer sig mest om graviditet. Og dem der føler ansvar for at huske prævention. Men i virkeligheden er det jo faktisk helt godnat. For det er jo jeres begges ansvar, at du ikke bliver gravid. Eller hvad synes du?

Du skriver, at han nogle gange skubber den ind, uden du er klar. Måske så han ikke behøver at have kondom på? Det kan sagtes være, at han ikke gør det af nogen ond mening, men han skal vide, at det gør dig forskrækket. Ligesom jeg tror, at det er vigtigt, at han ved, hvor meget det fylder for dig.

Måske det kunne være en god idé, hvis I tog en snak omkring det hele. Ikke når I er liderlige, men på et tidspunkt hvor I bare er sammen.

Hvis du tør være ærlig omkring din bekymring og tale med ham om de reelle problemer, der kan opstå ved usikker sex, så kan det være, at det bliver lettere for ham også at tage mere ansvar. For som du skriver, så kan det også være svært for dig, når du bliver liderlig og har lyst uden.

Som det er nu, så kan han nok nemmere læne sig tilbage, fordi du har styr på det. Men det giver også ham en ro omkring jeres sexliv, som du ikke har. Hvis I nu delte ansvaret, kunne det være, at du også kunne slappe af og bare nyde, at I er sammen. Hvad tænker du om det?

Jeg håber mit svar har hjulpet dig. Hvis I sammen kan bærer ansvaret, så tror jeg, at det vil være meget nemmere for jer begge to. På den måde kan I slappe af og bare nyde hinanden.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?