Brev
Tør jeg?
Hej.
Jeg er 12 år gammel og har en kæreste på 17 (det er overboens ældste søn) som er ligeud sagt. Ret liderlig!
Jeg er i tvivl om jeg er klar til sex for… vi sidder ofte nede ved mig (hans forældre har 6 børn så de har nok at se til) og kysser (de fleste på min alder vil kalde det snaver men ja) og piller og jeg tænder/frister ham vist en del…
ps. så er jeg også bange for at jeg måske er lesbisk. Der er et eller andet der virker forkert.
Det kan selvfølgelig også være fordi han er 5 år ældre og jeg derfor er lidt bange for at han “begynder på noget” selvom jeg egentlig tror at jeg føler at jeg måske er klar?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er godt du skriver herind til i forhold til dine tvivl omkring det at have sex. Det er stærkt af dig.
Jeg kan godt forstå dine overvejelser, og måske bliver du smigret over, at du kan tænde og friste din kæreste som du kan..? Når det er sagt tænker jeg, der er for tidligt at have sex, måske ikke for din kæreste - men for dig.
Du kommer selv ind på den store aldersforskel der er mellem jer, og jeg tænker den spiller en hel del ind i forhold til, hvad I hver især føler jer parate til, er det noget I har talt om..?
Det er et stort skridt, at have sex den første gang.  I dit brev beskriver du også, at du er meget i tvivl og har mange overvejelser omring det store skridt det er. Er det, at du tvivler så meget, et signal til dig selv om at vente…?
Når du spekulerer over, om du er lesbisk, kan jeg ikke fortælle dig om du er det eller ej. Men har du tænkt over, om du føler dig presset til noget, der får dig til at føle det forkert…? Du fortæller om, hvordan I sammen sidder hjemme ved dig, mon også I er sammen ude med jeres kammerater…? Er han måske en lidt hemmelig kæreste, eller ved dine forældre også at I er kærester..?
Når jeg spørger om det, er det fordi mange små ting tilsammen måske kan gøre dig i tvivl om hvordan jeres forhold er og hvad du er klar til, har du tænkt på det…?
En anden ting jeg vil fortælle dig og din kæreste er, at der er en seksuel lavalder på 15 år. Det betyder, at når din kæreste er over 15 år og du er under 15 år, er du stadig så ung, at det vil være ulovligt for ham. Det betyder, at han kan blive anmeldt til politiet hvis han har sex med dig. Mon han ved det?
Ud over spørgsmålet om, hvorvidt du er klar til sex eller ej, er der også spørgsmålet om beskyttelse. Har I talt om hvordan I bedst kan beskytte jer imod graviditet og kønssygdomme..? Eller mon du kan tale med dine forældre om det først, og få mulighed for at høre deres mening om sex med ham?
Måske giver de spørgsmål anledning til flere overvejelser for dig, derfor tænker jeg at hjemmesiden www.sexlinien.dk kan være interessant for dig at besøge. Det er en hjemmeside lidt ligesom BørneTelefonens side, hvor børn kan skrive ind og få rådgivning omkring sex. Er det måske en ide for jer, at se på den side sammen med din kæreste, hvad tænker du om det…?
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver derinde, er det en mulighed for dig..?
Mange Kærlige Hilsner
BørneBrevkassen.
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?