Brev
Tør ikke trække forhud tilbage
Hej,
jeg er en dreng på 14 år
og jeg er selvfølgelig begyndt at tænkt på sex.
Jeg har aldrig tænkt over det før nu. Men jeg kan ikke trække min forhud tilbage.
jeg har læst lidt om det. Noget med at min hud kan være for stram, men selv hvis jeg kunne trække den tilbage ville jeg ikke turde. Jeg har hørt at den kan sidde fast og at det kan gøre ondt!
På næsten alle sider jeg har læst stå der tips som: “Prøv at langsomt trække den mere tilbage, sæt to fingre ind.
Og det leder så til mit næste spørgsmål: Er det meningen st jeg skal kunne røre min pikhoved??
Jeg har aldrig kunne lide følelsen eller tanken om at noget som helst skal røre noget bag forhuden! Det virker bsre extremt klamt og ubehageligt! Men ud fra hvad jeg kunne læse virkede det som om jeg er alene om at synes det…
Er jeg?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev. Til at starte med vil jeg gerne slå fast, at det er helt almindeligt og altså ganske naturligt, at du – som du selv skriver – er begyndt at tænke på sex. Så nej, du er bestemt ikke alene med disse tanker. Det er derimod næsten mere almindeligt, at man netop har de tanker og bekymringer, som du også har, når man stille og roligt skal til at videreudvikle sin seksualitet. Men måske føler du dig alene, fordi det stadig er noget, som kan være lidt ”pinligt” at tale om..  og det er jo ærgerligt, for jeg lover dig, at der er mange andre, der sidder med de samme tanker som dig.
Du skriver, at ”du ikke kan trække din forhud tilbage”, men samtidig skriver du også, at tanken om at trække forhuden tilbage virker skræmmende – og det er helt forståeligt, at du tænker sådan. At trække forhuden tilbage er noget, der kræver ”træning”, og oftest handler det ”bare” om at få den trukket tilbage. Forhuden sidder ikke fast, selvom det er let at tro, at den vil gøre det.
I helt særlige tilfælde kan det dog kræve, at man skal en tur forbi lægen, før man kan trække forhuden tilbage, fordi man måske har det, man kalder en forhudsforsnævring. Det kan lægen hurtigt klare med et lille indgreb, men det er langt fra sikkert, at det er det, der er aktuelt for dig.
Det kan måske virke som en voldsom ting at skulle til lægen, men så skal du tænke på, at lægerne jo er vant til patienter med alverdens sygdomme – også til patienter med forhudsforsnævringer osv.. Selvom det kan føles meget pinligt at snakke om, så er det altså en helt naturlig del af processen fra barn til voksen – og altså noget, som alle skal igennem. Så husk også, at det er helt ok at tale med nogen voksne om det, fx dine forældre eller skolens sundhedsplejerske.
Du spørger også, om det er normalt at røre ved selve pikhovedet. Hertil vil jeg svare, at det er meget naturligt at røre ved sit eget pikhoved, men at det også lige er noget, man skal vænne sig til. Du kan jo prøve dig lidt frem, hvis du har mod på det?!
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål?! Hvis du har flere eller brug for en uddybning, er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner, BørneTelefonen