Tør ikke trække forhud tilbage

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev. Til at starte med vil jeg gerne slå fast, at det er helt almindeligt og altså ganske naturligt, at du – som du selv skriver – er begyndt at tænke på sex. Så nej, du er bestemt ikke alene med disse tanker. Det er derimod næsten mere almindeligt, at man netop har de tanker og bekymringer, som du også har, når man stille og roligt skal til at videreudvikle sin seksualitet. Men måske føler du dig alene, fordi det stadig er noget, som kan være lidt ”pinligt” at tale om..  og det er jo ærgerligt, for jeg lover dig, at der er mange andre, der sidder med de samme tanker som dig.

Du skriver, at ”du ikke kan trække din forhud tilbage”, men samtidig skriver du også, at tanken om at trække forhuden tilbage virker skræmmende – og det er helt forståeligt, at du tænker sådan. At trække forhuden tilbage er noget, der kræver ”træning”, og oftest handler det ”bare” om at få den trukket tilbage. Forhuden sidder ikke fast, selvom det er let at tro, at den vil gøre det.

I helt særlige tilfælde kan det dog kræve, at man skal en tur forbi lægen, før man kan trække forhuden tilbage, fordi man måske har det, man kalder en forhudsforsnævring. Det kan lægen hurtigt klare med et lille indgreb, men det er langt fra sikkert, at det er det, der er aktuelt for dig.

Det kan måske virke som en voldsom ting at skulle til lægen, men så skal du tænke på, at lægerne jo er vant til patienter med alverdens sygdomme – også til patienter med forhudsforsnævringer osv.. Selvom det kan føles meget pinligt at snakke om, så er det altså en helt naturlig del af processen fra barn til voksen – og altså noget, som alle skal igennem. Så husk også, at det er helt ok at tale med nogen voksne om det, fx dine forældre eller skolens sundhedsplejerske.

Du spørger også, om det er normalt at røre ved selve pikhovedet. Hertil vil jeg svare, at det er meget naturligt at røre ved sit eget pikhoved, men at det også lige er noget, man skal vænne sig til. Du kan jo prøve dig lidt frem, hvis du har mod på det?!

Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål?! Hvis du har flere eller brug for en uddybning, er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner, BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?