Tjek for kønssygdomme

Hej jeg er lidt bekymret om hvis jeg en dag skulle gå hen og få en kæreste og at hvis vi så skulle have sex, så skal vi jo helst: 1) tjekkes for kønssygdomme 2) jeg skulle gerne have fat i noget beskyttelse  Bekymring 1) jeg ved ikke hvor man kan blive tjekket for sådan noget og om man kan det i min by, jeg ved heller ikke om det koster penge ( jeg har ikke rigtig nogen og jeg vil ikke så gerne fortælle mine forældre om at jeg har tænkt mig at have sex, fordi de nok ikke ville være særlig glad for det )  Bekymring 2) jeg ved ikke hvor man kan få fat i fx. Kondomer eller p-piller, om de er dyre, om man kan få dem anonymt ( jeg ville ikke være særlig glad for at lægge en pakke på en disk i en butik og så ville alle bare vide hvad jeg havde tænkt mig, det er ikke noget jeg har lyst til at dele med hele resten af verden )

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Jeg forstår godt din bekymring, og jeg tænker, at din kommende kæreste er heldig, når du sådan har overvejet grundigt, hvordan du passer godt på jer begge to.
Jeg forstår også godt, du ikke har lyst til at involvere nogen i, at du har tænkt på at have sex. Det er helt almindeligt at have det meget privat omkring det - sådan er der mange andre, der også har det.
Man kan godt blive tjekket for kønssygdomme både gratis og anonymt. Der findes klinikker flere steder i landet, hvor man kan tage hen - helt uden at bestille tid. Det er bare at dukke op i deres åbningstid. Du kan se en oversigt over, hvor klinikkerne ligger i landet, her: http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=2520
Hvis du ikke har haft sex før, er det nok ikke nødvendigt at blive tjekket for kønssygdomme, men det er en god ide at høre pigen, om hun har haft sex før, og om hun er blevet undersøgt. Og som sagt er det godt, at du tænker på jeres sundhed og sikkerhed.
Kondomer beskytter både mod kønssygdomme og graviditet, så det er en rigtig god form for prævention. Du kan købe kondomer alle mulige steder, så hvis du finder en butik, hvor du ikke normalt handler, er chancen for at du møder nogen du kender, måske mindre... Men ja, når man køber kondomer, kan folk nok godt gætte, hvad man har tænkt sig at bruge dem til... Men da det er noget, næsten alle gør, så er du jo ikke den eneste dreng med røde kinder, der har købt kondomer... Det er bare at få det overstået hurtigt og få dem ned i en pose og ud af butikken i en fart... En pakke kondomer koster 50-60 kr cirka.
Hvad hvis du fik nogle venner med ind i Lidl, Aldi eller lignende, så I kunne grine lidt af det sammen, mens I betalte for dem? Kunne det være en måde at gøre det lidt mindre pinligt på?
Hvis du bliver kærester med en pige, og I har sex jævnligt, kan det godt være en fordel, at hun får p-piller. Det er noget, hun skal aftale med sin læge, og det er noget, jeg vil anbefale, at I venter med, til I har et fast forhold.
Når du skriver, at dine forældre nok ikke vil være så glade for, at du overvejer at have sex, så tænker jeg nu, at de jo nok regner med, at det kommer til at ske på et eller andet tidspunkt... Men hvis du ikke er vant til at tale med dem om den slags, kan det selvfølgelig godt være svært at tage hul på en snak om det. Hvis du på et tidspunkt får en kæreste, som du begynder at være meget sammen med - måske endda sove med - så kan du overveje at ringe eller skrive direkte her til BørneTelefonen på 116111 eller vores chat og lige få et par ideer til, hvordan du kan tale med dem om det på en god måde.
Jeg håber, det opklarede nogle af dine spørgsmål? Ellers kunne du også prøve at kigge på www.sexlinien.dk, hvor du kan læse om sex, prævention og meget andet.
Mange hilsener, BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?