Brev
Til piger eller ej?
Kære BB,
jeg er en pige på 16 år.
Da jeg var omkring 11 sov jeg sammen med en veninde, hvor det pludselig udviklede sig til at vi kyssede og ”gned” os nøgne op af hinanden.
Ligesiden der har jeg tænkt på hvor dejligt det egentlig var at være sammen med en pige, og især hende!
Efter det har jeg haft drengekærester, hvor jeg har været sammen med 3 af dem seksuelt. Det er som om jeg ikke rigtig har tændt på dem, når vi har haft sex, og de heller aldrig rigtigt har tilfredsstillet mig.
Det er først her for nyligt at jeg er begyndt at onanere, imens jeg ser på lesbisk porno. Det er ret pinligt, for jeg føler jeg kun ser noget i drenge, og ikke i piger.
Men hvordan kan det så være jeg kun bliver fuldt tilfredsstillet når det handler om piger, og ikke drenge?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16,   Lad mig starte med at sige, at jeg godt kan forstå at det er svært helt at finde ud af sig selv, når man er 16 år og ens følelser og lyster nogen gange peger i hver sin retning, som du beskriver så fint i dit brev. Du fortæller at du har haft erfaring med begge køn, måske lidt mere med drenge end piger, men alligevel. Jeg synes bestemt ikke, der er nogen grund til at være pinlig over at udforske og prøve af og finde ud af, hvad man bedst kan lide eller måske du finder ud af, at du bare er til begge køn? Det er der heller ikke noget i vejen eller galt med. Det er også vigtigt at huske på, at seksuelle lyster hele tiden udvikler sig og selvom du i mange år har tænkt tilbage på episoden med din veninde og tænkt, at det var dejligt, så kan det ændre sig mange gange frem og tilbage måske hele livet.  Det er mit indtryk at du er ærlig overfor dig selv og lytter til dig selv. Det er en meget vigtig ting at kunne og huske på, for ellers kan det måske være svært at finde ro med de seksuelle lyster man får og har. Jeg tror også, at det er rigtig vigtigt i forhold til dem du kommer til at være sammen med i fremtiden, piger eller drenge, at du bliver ved med at være ærlig overfor dig selv mht.  dine lyster og indtryk, for at kunne være ærlig overfor dem. Det er nemlig meget ofte ærligheden der gør, at man kan tillade sig at udforske og finde sig selv, når man som helt ung går på opdagelse i sin seksualitet. Det er helt ok meget almindligt, at man afprøver lyster og fascination.  Du skriver, at du føler, du kun ser noget i drenge, men føler dig bedst tilfredsstillet sammen med piger. Vi er en del af en samfund, hvor flest er til det modsatte køn, så vi er vi alle på en måde ’opdraget’ til at forstå som ’det rigtige’ og derfor er det måske din fornuft og hjerne, der taler når du skriver, at du ser mest i drenge og dit hjerte der taler når du skriver, at du bliver mest tilfredsstillet, når du er sammen med piger og tænker på piger. Jeg ved ikke om det hænger sådan sammen, men måske du kan tænke lidt over det? Det kan også være, at de piger du har været sammen med, er mere bevidst om, hvordan man tilfredsstiller piger og drengene, måske ikke er nået så langt med det, endnu. Så det med tilfredsstillelse, handler ikke kun om køn, men også hvor 'god' en elsker/partner man er sammen med.  Husk, at det er lige RIGTIGT om man har lyst til samme køn, det modsatte køn eller begge dele, når blot du er ærlig overfor dig selv og mærker efter om det føles rigtigt for dig. Prøv at tænk seksualitet som et spekter, en regnbue fuld af muligheder for at være i ro med sin seksualitet nu og her og fremover. Mon det hjælper dig med at finde ro og nyde det, der er bedst for dig?  Kærlig hilsen Børnetelefonen