Taget på fersk gerning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Tak for dit brev. Selvom I sikkert har overtrådt skolens regler ved at se på porno fra skolens computere, er I hverken dumme, klamme eller noget i den stil. Som du selv skriver, er det helt naturligt for jer. Det er helt normalt i jeres alder at se på porno. Det uheldige var bare, at det skete fra skolens computer.

Måske har du undret dig over, hvorfor jeg skriver ”I”, når du i brevet skriver om, at det var dig, der gik ind på siden? Jeg skriver ”I”, fordi I alle sammen var med til det. Det var dig, der gik ind på siden, men I var fælles om beslutningen. Så det synes jeg ikke, du skal bebrejde dig selv så hårdt for.

Du skriver i brevet, at pigerne er begyndt at ignorere dig efter denne her episode med porno. Det er ikke rart, men jeg kan forestille mig, at det kun er i en kort periode, hvorefter pigerne vil være overfor dig, som de altid har været. For selv om pigerne virker meget chokerede over, hvad I har gjort, viser undersøgelser, at det også for piger er normalt at se på porno.

Med hensyn til din ven, som fik skældud af læreren, og hvor du har dårlig samvittighed, kan du måske prøve at foreslå vennen, at du kunne sige til læreren, at det ikke var din ven, men dig. Det kan også være, at din ven har det helt fint med, at læreren troede, det var ham. Men på den måde kan du i hvert fald komme af med din dårlige samvittighed overfor din ven.

Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Hvis du har brug for flere ideer eller bare gerne vil snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.