Brev
Stor skamlæbe efter sex?
Okay. Det her er ret grænseoverskridende for mig. Men det skete for halvt år siden hvor jeg havde sex med min kæreste. Det føltes sådan almindeligt men bagefter begyndte det bare at svide.
Så lagde jeg mærke til da jeg skulle på toilettet at min ene skamlæbe var helt hævet. Det gik en dag inden det forsvandt men da jeg så migselv dernede igen var skamlæben helt slasket, stor og rynket. Jeg hader det!! Især når jeg har sex med min kæreste er jeg mega genert over det. Er der noget man kan gøre? Hvorfor hævede min ene skamlæbe op?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år.
Jeg tror, de fleste på din alder føler det grænseoverskridende at spørge om noget, der har med deres intime dele eller sexliv at gøre. Så det er altså helt almindeligt, og nok også derfor mange hellere vil skrive til en brevkasse, i stedet for at tage til lægen.
Det, at du har følt en svien efter samleje med din kæreste, tror jeg kan skyldes irritation i skeden, som kan opstå hvis du har været lidt for tør under akten. Det er jo også muligt, at du har haft en svampeinfektion. Men hvis symptomerne nu er forsvundet, behøver du nok ikke bekymre dig mere om det.
Det at din skamlæbe var hævet efter sex, er helt normalt, når man bliver seksuelt ophidset, og der kan gå lidt tid, inden hævelsen fortager. Den forandring, der er sket med din skamlæbe, tror jeg du skal forsøge ikke at give så meget opmærksomhed. Piger er forskellige og ser forskellige ud forneden, og jeg tror ikke, det er noget, din kæreste tænker over. Men hvis det stadig svier, og du føler, der er noget galt med din skamlæbe, er du nok nødt til at blive undersøgt af din læge. Husk på at lægen laver den slags underlivsundersøgelser flere gange dagligt, og han/hun er vant til at svare på alle den slags spørgsmål.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?