Stor lyst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14
Tak for dit brev. I din alder er det helt almindelig, at tankerne om sex begynder at fylde mere og mere – og det er helt naturligt, at man er nygerrig efter at gøre sig sine egne erfaringer. Så selvom du måske ikke taler med andre om dine tanker, så skal du vide, at mange af dine jævnaldrende kammerater formentlig går rundt med nogle lignende tanker. Du er altså ikke alene.
Du skriver i dit brev, at du føler dig klar til sex, men at du ikke ved, hvordan du skal spørge en pige, om hun har lyst. Det er rigtigt, at det oftest er en god ide, hvis man kender personen godt, som man skal have sex med første gang, da det ofte også betyder, at oplevelsen bliver bedre, fordi det er en person, man kan føle sig tryg sammen med. Men dermed ikke sagt, at det nødvendigvis behøver være en kæreste, som man har været sammen med i noget tid.
Grunden til, at det ofte er en kæreste, man har sex med første gang, er måske, at det jo netop ikke altid kun handler om sex, men også om nogle nære og kærlige følelser, som man har til et andet menneske. I dit tilfælde lyder det dog lige nu mest til, at du bare gerne vil prøve sex – og det forstår jeg godt. Sex kan nemlig være rigtig dejligt – og meget tilfredsstillende. Men før du kan nå dertil, skal du finde en pige, der gerne vil dele sådan en oplevelse sammen med dig – og det kræver, at man tager en snak om det. Hvis man ikke er vant til at tale om sex, kan det være lidt grænseoverskridende, men ligesom så meget andet i livet, er det noget, man skal ”lære”. Man skal med andre ord lære at kunne tale om sin seksualitet – og i dit tilfælde lysten til at prøve sex.
Jeg ved ikke, om du måske har en god veninde i tankerne, når du skriver, at du gerne vil spørge en pige, om hun har lyst? Hvis du har, kunne du jo overveje, hvad der ville ske, hvis du spurgte hende? Hvordan tror du, hun vil reagere på spørgsmålet? Det er nemlig rigtig vigtigt, at man – når man stiller sådan et spørgsmål til en anden – er klar over, at man godt kan risikere, at det slet ikke er noget, som den anden har tænkt på. Det kan også være, at det slet ikke er noget, som den anden har lyst til – og det svar skal man selvfølgelig være forberedt på.
På den anden side kan man jo ikke vide, hvad den anden person vil svare, hvis man aldrig spørger, så måske handler det mest af alt om at være åben og fortælle andre, - som du har det ok med at dele, hvad det er for nogle tanker/ideer, man går med – og så ellers være klar til at acceptere et svar, der måske ikke lige er det, man håber på...
Hvis du ikke har en pige i tankerne, kunne du måske starte med at være lidt mere opsøgende. Det handler altså om, at man finder en person, som man har det godt sammen med. Og selvom din lyst er stor lige nu, så betyder det desværre ikke, at omstændigheder nødvendigvis er de rette lige nu og her.
Måske ved du det allerede, men faktisk er gennemsnitsalderen for første gang i Danmark omkring 16 år – så der er mange af dine jævnaldrende, der – ligesom dig – ikke har nogen erfaringer med sex sammen med andre. På vores hjemmeside har vi et tema om sex og seksualitet: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet.aspx. Her kan du bl.a. læse, hvorfor det er så vigtigt at kunne tale om sex – og du kan også læse, hvordan man – når du finder en sød pige – sikrer sig, at man respekterer hinanden, når man har sex.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive eller ringe til 116111, hvis du har brug for en snak eller et råd.
De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?