Brev
Stadig jomfru? Var det sex?
Okay, så jeg var til en fest, og sad og kyssede med en af mine venner, det udviklede sig så til mere, og ham endte med at give mig finger….
Så jeg vil kort bare høre, om jeg stadig er jomfru og om det overhovedet var sex?
Det varede måske en halv time, og jeg kom ikke eller noget… Mange tak
– E
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E på 17 år,
Tak for dit brev!
Nogen forbinder det at være jomfru med en ubrudt mødom. Mødommen er en slimhindefold, der sidder ved indgangen til skeden. Nogen tror, at man ikke længere er jomfru, hvis der er kommet en revne i mødommen. Der er dog mange grunde til, at der kan være små revner i mødommen, så man kan faktisk ikke tale om, at man er jomfru eller ikke-jomfru på baggrund af mødommen eller slimhindefolden. Du kan læse mere om mødommen på Sexliniens hjemmeside lige her: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/moedommen.aspx.
Andre forstår det, at være jomfru på den måde, at man er jomfru, indtil man har sex med nogen første gang. For piger kan det f.eks. betyde, at de er jomfruer, til de har samleje i skeden første gang.
Det kan også være lidt forskelligt, hvad man forstår som “samleje i skeden”. Men man kan godt sige, at man har haft en form for sex, hvis man har fået finger. På den anden side har du og drengen ikke dyrket sex med begge jeres kønsorganer. Sexlinien beskriver faktisk også det at have sex meget godt. Du kan læse om det her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/samleje-i-skeden.aspx.
Jeg håber, at du har fundet svar på dit spørgsmål. Hvis du har brug for at tale mere om det, er du meget velkommen på telefonen eller chatten.
De bedste hilsner
BørneTelefonen