Brev
skyld følelse efter ornani
Hej børne brevkasse
jeg er en dreng på 12 år.
Jeg ornaner et par gange om ugen og har det problem at efter orgasme føler jeg skyld over at have ornaneret
jeg vil gerne vide om jeg kan komme af med det og hvordan
Venlig Hilsen
Anonym gut
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev. Det er godt du skriver, for at få hjælp til at komme af med den følelse af skyld du oplever, når du onanerer. Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det er helt normalt at onanere. Det gør dine venner sikkert også, selv om det, måske, ikke er noget, I taler om.
Jeg tænker, at følelsen af skyld kan hænge sammen med, at du måske fra du var helt lille har fået at vide – af dine forældre eller andre – at du ikke måtte ’pille’ ved dig selv. Følelser som skyld kan nemlig opstå, hvis vi tror, at vi gør noget forkert. Altså hvis vi gør noget, som vi måske altid har fået at vide var forkert eller ’forbudt’, og som vi derfor skulle lade være med. Det er ikke unormalt, at forældre siger til deres børn, at de skal lade være med at røre ved sig selv – og det er heller ikke unormalt at børn rører ved sig selv. Måske kan du huske det fra du var lille?
Jeg tænker, at du måske kan komme af med følelsen af skyld, hvis du tænker på det at onanere, som noget der er helt normalt, og en naturlig del af din udvikling, nu hvor du er ved at blive teenager. Det er normalt og naturligt at onanere når man er alene – både for børn, teenagere og voksne, også forældre!
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at slippe følelsen af skyld og nyde, at du har det rart med dig selv, i stedet.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen