skyld følelse efter ornani

Hej børne brevkasse

jeg er en dreng på 12 år.

Jeg ornaner et par gange om ugen og har det problem at efter orgasme føler jeg skyld over at have ornaneret

jeg vil gerne vide om jeg kan komme af med det og hvordan

Venlig Hilsen

Anonym gut

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Tak for dit brev. Det er godt du skriver, for at få hjælp til at komme af med den følelse af skyld du oplever, når du onanerer. Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan.

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det er helt normalt at onanere. Det gør dine venner sikkert også, selv om det, måske, ikke er noget, I taler om.

Jeg tænker, at følelsen af skyld kan hænge sammen med, at du måske fra du var helt lille har fået at vide – af dine forældre eller andre – at du ikke måtte ’pille’ ved dig selv. Følelser som skyld kan nemlig opstå, hvis vi tror, at vi gør noget forkert. Altså hvis vi gør noget, som vi måske altid har fået at vide var forkert eller ’forbudt’, og som vi derfor skulle lade være med. Det er ikke unormalt, at forældre siger til deres børn, at de skal lade være med at røre ved sig selv – og det er heller ikke unormalt at børn rører ved sig selv. Måske kan du huske det fra du var lille?

Jeg tænker, at du måske kan komme af med følelsen af skyld, hvis du tænker på det at onanere, som noget der er helt normalt, og en naturlig del af din udvikling, nu hvor du er ved at blive teenager. Det er normalt og naturligt at onanere når man er alene – både for børn, teenagere og voksne, også forældre!

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at slippe følelsen af skyld og nyde, at du har det rart med dig selv, i stedet.

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?