Skal jeg sige det?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Tak for dit brev, hvor du beskriver at du er helt ok med at være som du er, men det gør dig ked af det, når din nye ven nedtaler bøsser og lesbiske. Du er også forvirret og ved ikke om du skal sige sandheden, eller holde det for dig selv.

Jeg kan godt forstå du er glad for at have fået en ven på din nye skole og jeg kan forstå på dit brev, at du tidligere er blevet mobbet, derfor forestiller jeg mig, at der går tanker igennem dit hoved, som f.eks  om din ven mon stadig vil være venner, hvis han ved hvordan du virkelig har det.

Jeg fornemmer på dit brev, at du ikke har noget problem med at være mest tiltrukket af drenge og, at du er en dreng, der holder fast i at være dig selv. Det er en stor styrke du har og jeg håber du vil holde fast i den.

Det at få lov til at være sig selv sammen med andre, er bare rigtig vigtigt for at få et godt liv, og rigtig mange unge skriver til os om netop dette. Mange er ensomme og vil bare høre til, og så kommer de til at skjule hvem de i virkekeligheden er. Jeg tænker det måske er det samme du går og spekulerer over, men du mærker også at det gør dig ked af det, når du holder det inde. Det der sker, når vi holder noget inde for længe er, at det vokser sig større og større indeni og til sidst kan føles som en eksplosion

Derfor er mit råd til dig, at prøve at være ærlig, så der bliver mere plads til DIG.

En måde at starte på kan måske også være at tale med dine forældre og lærere om det først. Dine lærere kan hjælpe til med, at tage emner op i klassen, der kan handle om seksualitet og om respekt for forskelligheder. På den måde, kan det måske åbne op for en større forståelse og hvem ved? – måske er der flere der har det som som dig?

Er der mon en lærer på din nye skole, som du føler du ville kunne tage denne snak med? Det er også en mulighed at skrive det i et brev, hvis det føles bedre. Her på hjemmesiden har vi en guide til at skrive et brev, hvis man f.eks skal fortælle noget man synes er svært.

Klik her: Skriv det til nogen

Hvis du kan finde modet til det, kan det måske også være en ide at spørge din ven, hvorfor han tænker sådan om bøsser og lesbiske og fortælle ham,at du egentlig er uenig og synes man skal have lov til at være den man er. Jeg tænker hans reaktion på det er spændende, for den kommer jo til at fortælle dig om han kan respektere dig, som DU er.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er en stor mundfuld, at tage denne snak. Jeg synes bare det er så vigtigt, at du holder fast i, at du skal kunne være dig selv. Du er også meget velkommen til at ringe til os på: 116111 og få en god snak om det hele, hvor vi kan vende og dreje det lidt mere. Du kan også logge på chatten eller smse.

Jeg kan forstå du også kender til LGBT. Ved du også, at det er muligt at få anonym rådgivning hos dem? Det kunne også være værd at prøve for dig. Der sidder rådgivere klar, der er vandt til at tale med unge, der kender til det du fortæller om.

Jeg håber du kan bruge mine forslag til at komme videre, så du kan være dig selv. Jeg tror du kan finde modet til det. Du har skrevet til os  – det viser mig at du godt kan mærke at det ikke er som det skal være lige nu. Hold fast i det, og held og lykke.

Varme tanker fra BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?