Brev
Sexuelt lovgivning.
Hej børnetelefon,
jeg kan rigtig godt lide den her pige ikk? Og jeg er ikke den type der tænker på sex konstant, eller presser nogen til noget..
Men jeg vil så gerne have loven på plads på min side, og jeg tænker på om det er lovligt at have et forhold med en på 14 og jeg er 15 år?
Der er absolut ingen steder der kommer med et lige ud svar, og jeg synes at det er irriterende at det spørgsmål ikke rigtigt bliver besvaret på en måde som alle kan forstå det..
Jeg vil ikke føre noget videre eller sådan, gøre noget ud af det mig og hende har, hvis det er imod loven.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15-årige dreng
Det lyder dejligt, at du kan lide en sød pige og at du tænker, at du ikke vil gøre noget forkert.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive forvirret over, at du ikke kan få et tydeligt svar, når du søger på lovgivningen.
Loven siger:
I Danmark er det ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år.
Loven siger ikke noget om, hvornår man må begynde at gå i seng med hinanden.
Loven er til for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end barnet eller den unge selv.
Det betyder: At hvis begge er under 15 år eller over 15 år, kan de have sex med hinanden uden, at det er forbudt og man kan ikke straffes for dette. I dit tilfælde er hun under 15 år og du er 15 år, det kan betyde, at du kan blive straffet for, at have sex med hende.
Det er så fint, at du er så betænksom og har overvejet denne problematik inden du/I har kastet jer ud i det. Jeg tænker, at I kan være sammen på andre måder indtil da - holde i hånd, nusse og kysse. På den måde, får I lært hinanden rigtig godt at kende inden I begynder på sex. I kan få opbygget en intimitet og en tillid som I kan tage med jer i det sexsuelle univers.
De bedste tanker fra BørneTelefonen