sexualitet, hvad skal jeg sige

jeg er bisexuel og jeg er sikker på det og jeg står ved mig selv om det osv.

Men her på det sidste har folk ringet anonymt og har sagt fx “det er en dating side vi ville bare spørger om det rigtig at du er bi” og det rammer mig bare hårdt for kan jeg ikke bare have lov at være mig og tror de ikke jeg ved at det er dem, men ærligt hvem fu*k ville spørger om det (undskyld), men jeg svare bare altid “jeg kan ikke høre dig” eller noget i den stil.

Men nu er folk begyndt at skrive privat (det vil sige folk fra mine tidigere skoler som jeg aldrig har snakket med)

også er der folk som jeg fortæller det til de er sådan “du ligner ikke en”
kan man ligne en, hvis ja, hvordan ser man så ud?
og hvad skal jeg sige til beskederne og folk der ringer??

plzz svar hurtigt

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årig pige

Hvor er det skønt at du er afklaret med din seksualitet, og du ikke er bange for, at stå ved det.

Det er et spændende emne, og derfor er mange i jeres alder naturligt også meget optaget af dette. Teenage alderen er jo netop der, hvor man eksperimentere både fysisk og mentalt med de forskellige former for seksuel orientering.

Jeg tror, at du skal tage andres interesse for en nysgerrighed som ikke er ondt ment, men mere er af en afklarende og eksperimenterende slags.

Du skal selvfølgelig finde din vej i, hvordan du forholder dig til dette. Jeg tænker, at du enten kan gøre som nu – ignorere det, eller du kan gå ind i snakken. Som du selv nævner, hvordan ser sådan én ud? Hvordan finder man ud af, at man er bi? Hvad er forskellen på, at være sammen med piger og fyre? osv.

Jo mere åbent man klan tale om disse ting, jo mindre mystisk bliver det. Mange holdninger og fordomme kommer ud af uvidenhed. Du bestemmer helt selv, hvad du har lyst til at tale med andre om og hvor meget eller hvor lidt, du vil dele med andre.

Hvis du klikker ind på Sexlinien kan du læse om, hvad andre har tænkt, og gjort i samme situation. De har også en chat funktion, hvor der sidder unge og giver gode råd.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?