Brev
Sextanker som 11 årig!
Hej BT
Jeg er 11 år gammel.
Jeg ved ikke om jeg er tidligt på den, men jeg har sextanker flere gange om ugen. Jeg ved stadig ikke, om jeg er super mærkelig.
Nogle gange når jeg er sammen med nogle venner, kan vi komme til at snakke om piger, bryster, numser, fisse, og sex. Så kan jeg blive helt tændt indeni. Jeg synes at det er en rar følelse.
Hvis jeg stadig havde en kæreste som var en jævnaldrende og var klar til sex havde vi sikkert haft det. Desværre har jeg ingen kæreste, og den eneste pige jeg synes er sød, er min ex. Jeg ved ikke om det er normalt at have sextanker når man er på min alder, eller om det kun er mig.
Jeg føler mig meget underlig, når jeg har sextanker.
På forhånd tak.
Dreng på 11.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år,
Det er helt almindeligt at have sextanker som 11-årig. I starten kan man godt føle sig lidt mærkelig – og måske kan man føle lidt skam, men det er der slet ingen grund til. For der er intet forkert eller mærkeligt i at have sextanker og fantasier – heller ikke, når man er 11 år.
Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at interessere sig for sex. Nogle er lidt yngre end dig. Andre er ældre. Det hele starter, når man nærmer sig puberteten, som du måske har hørt om. Hvor ens krop begynder at udvikle sig, og man får pludselig en masse nye tanker – f.eks. om sex.
Det er også meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til sex. Men det er vigtigt, at man føler sig klar – og det kan også være rart at have sex første gang med en, som man virkelig er glad for og stoler på. Det er selvfølgelig også vigtigt, at den man har sex med, er lige så klar til det som en selv. Man kan godt have enormt meget lyst til at prøve at have sex, når man begynder at interessere sig for det. Men det kan også være en god idé at vente lidt, så man lige får tid til at mærke, om man nu er helt klar til at tage næste skridt. Der er ingen grund til at skynde sig med noget – den første gang skal nok komme.
Indtil da kan man læse lidt om det, tale med sine venner – og måske ens forældre, hvis man snakker godt og åbent med dem.
Du er også altid velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen, hvis du har spørgsmål om sex. Eller du kan skrive til os på Chatten. Hvis du har lyst, kan du også kigge forbi Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk, hvor der også er en chat, en brevkasse og en telefon, man kan kontakte, hvis man har spørgsmål.
Det er helt almindeligt at være nysgerrig og tænke på sex. Der er ikke noget som helst galt med dig.
De bedste hilsner
BørneTelefonen